آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

دیدنی های تبریز را بشناسید

بهترین جاذبه های تبریز به قدری زیاد است که مسافران در سفر به این شهر زیبا و تاریخی نمی دانند کدام یک را اول باید ببینند. بسیاری از اماکن تاریخی تبریز در این شهر و بر می رسید. سپس به سمت کندوان حرکت کنید. (فاصله تبریز تا اسکو 40 کیلومتر است) سپس 20 کیلومتر دیگر از ایسکو تا روستای کندوان به این روستای زیبا می رسد. راه این روستا یک جاده است. با گردشی تاپ همراه باشید.


کندوان تبریز

قلعه پشتاب (قلعه پشتو) بنایی زیبا در دل کوه است

یکی دیگر از مکان های جالب تبریز که در نزدیکی این شهر قرار دارد، قلعه زیبای پشتاب است که در نزدیکی روستای پشتاب قرار دارد. این قلعه حدود 220 پله دارد و برای رسیدن به آن باید تمام این 220 پله را طی کرد، اما با رسیدن به قله می توانید از منظره شگفت انگیز و محیط موجود در جاده هوراند لذت ببرید.

آدرس: ابتدا به اهر رفته و سپس به سمت جاده کلیبر بروید. پس از طی حدود 22 کیلومتر در جاده اصلی به روستای هوراند در کنار جاده اصلی بروید. نرسیده به هوراند در کنار جاده تابلویی وجود دارد که راه قلعه را نشان می دهد. ورودی این دژ کوه و خاکی در سمت راست جاده اصلی است. در چهار طرف کاخ دره هایی وجود دارد. پس وسایل ایمنی همراه داشته باشید. در واقع تنها راه ورودی قلعه مسیری با ۲۲۰ پله سنگی در ضلع شمالی است. برای رسیدن به این مسیر باید صخره های قلعه را دور بزنید تا به پله های آهنی ضلع شمالی برسید.

قلعه پوستاب تبریز

قلعه دهک، تلفیقی از معماری باستانی و طبیعت

کاخ دهک در 20 کیلومتری جنوب هشترود و احتمالاً فاصله چندانی با تبریز ندارد. مسافران از دیدن این قلعه شگفت زده می شوند زیرا از قسمت های مختلفی مانند آب انبار، سالن، حمام و آسیاب تشکیل شده است. این مکان تاریخی و جذاب دارای یک جاده کوهستانی پرپیچ و خم است. اگر می خواهید به آن برسید، باید راه طولانی را طی کنید. معلوم می شود که اتاق های قلعه ضحاک سقفی ندارند و مانند چاله ای هستند که در زمین کنده شده اند.

آدرس: جاده تبریز به هشترود را ادامه دهید تا پس از ۱۲۰ کیلومتر به تقاطع هشترود و مراغه برسید. سپس 14 کیلومتر دیگر را ادامه دهید تا به ایستگاه راه آهن خوراسنک برسید. فاصله مرکز تا تبریز 1 ساعت و 23 دقیقه است.

قلعه ضحاک تبریز

کلیسای Mujumbar (سنت هاریپ سیمه شبستر) معماری قرن 19.

کلیسای تاریخی مجمبر که حدود 30 کیلومتر با تبریز فاصله دارد و در روستای مجمبر قرار دارد، یکی از جاذبه های گردشگری اطراف تبریز است. این بنای زیبا در دل دره ای سرسبز قرار گرفته و سال هاست پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران بوده است. این کلیسا به کلیسای سنت هریپسیم نیز معروف است

آدرس: در جاده ترز به مرند جاده آسفالته وجود دارد که پس از عبور از دشت به روستای تاریخی مجمبر می رسد.

کلیسای مجوبر تبریز

بابکسونگ

بر فراز تپه قلعه بابک قرار دارد که ساخت آن را به دوره ساسانی و اشکانی نسبت می دهند. ارتفاع این قلعه از سطح دریا 2700 متر است و برای رسیدن به آن باید مسیر طولانی را طی کرد. این قلعه دارای ستون‌های استوانه‌ای در چهار طرف است که برای رصد استفاده می‌شده است. علاوه بر جاذبه های طبیعی منطقه و دره های زیبای کاخ بابک، خود بنای کاخ نیز یکی از جاذبه های تبریز محسوب می شود که در 50 کیلومتری شهر اهر قرار دارد.

برای رفتن به قلعه بابک از 1000 پله سنگی بالا می روید، پس حتما آب، تنقلات و تجهیزات ایمنی همراه داشته باشید. بهترین زمان برای بازدید از این قلعه صبح است. زیرا پایین آمدن از پله ها در گرمای ظهر قطعا دشوار است.

آدرس: از شهر کلیبر به قلعه بروید. توجه داشته باشید که پس از پیمودن جاده باید ماشین خود را پارک کرده و با عبور از دره ای سرسبز به گذر اصلی و پله های این قلعه برسید.

قلعه بابک تبریز

قبرستان پینه شالار

قدمت قبرستان های پینه شلوار در اطراف روستاهای تبریز و شادباد مشایخ به دوران قبل از اسلام می رسد. به همین دلیل از آن به عنوان یک جاذبه گردشگری در اطراف تبریز یاد می کنیم این گورستان انواع مختلفی از سنگ های عجیب و غریب دارد که دیدن تعداد آنها دشوار است گفته می شود این مکان بسیار قدیمی است

شایان ذکر است با توجه به مجاورت این قبرستان با پارک عیال گل و کوه سهندی، با انتخاب زمان مناسب می توانید در یک روز از هر سه جاذبه گردشگری تبریز دیدن کنید.

آدرس: این گورستان در ۴ کیلومتری پارک ایل گلی، ۶ کیلومتری جنوب شهر تبریز در روستای شادباد مشایخ و در نزدیکی کوه سهند قرار دارد.

گورستان کاج سالور تبریز

روستای لیقوان

یکی از روستاهای نزدیک تبریز در حدود 36 کیلومتری این شهر. لیکوون روستایی با آب و هوای خوب است. قرار گرفتن روستای لیکوون در دامنه کوه سهند آب و هوای بی نظیری را فراهم کرده و سالانه پذیرای گردشگران زیادی از کشور است. خود روستا پلکانی دارد اما مکان های تاریخی زیادی مانند پل حاج سلور، قبرستان تاریخی و کاخ سنگی این روستا وجود دارد.

آدرس: این روستا در 36 کیلومتری تبریز است. برای رسیدن به این دره باشکوه باید از تبریز به سمت جنوب شهر باسمنج در دامنه کوه سخند حرکت کنید. اکنون در مسیر جاده روستای هروی حرکت کنید و پس از عبور از هروی و بیراک به این روستای زیبا خواهید رسید.

لیاوان فالو تبریزبن

آبشار شبستان گل

آبشارهای زیبای تبریز بی پایان هستند. این آبشار زیبا در جاده مرند و نزدیک شهر ورزگان قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود 12 متر است و سرچشمه آن به سرچشمه روستای گل آخور باز می گردد. به دلیل سفید بودن سنگ های آبشار گل آخور به آن آبشار سفید نیز می گویند.

آدرس: این روستا در مسیر جاده ورزگان - خاروانا در سه راهی ممد آقا قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید پس از عبور از دوراهی ممد آقا یک جاده فرعی را طی کنید و پس از حدود پنج کیلومتر رانندگی به روستای ارزیل برسید. از این روستا تا آبشار باید یک کیلومتر دیگر را در جاده ای سنگفرش طی کنید.