آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

مبحث 16 با موضوع تاسیسات بهداشتی

ساختار هر ساختمان از اجزای متفاوتی تشکیل شده است. برای داشتن یک خانه امن و بهداشتی باید اقدامات بسیاری صورت بگیرد. برای هر یک از این اقدامات راه و روش و استانداردهایی وجود دارد که به وسیله وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان مشخص شده است. مبحث 16 مقرارت ملی ساختمان موضوع تاسیسات بهداشتی را مورد بررسی قرار داده است. استفاده از لوازم بهداشتی، آب سالم و دفع فاضلاب درست برای تامین رفاه و راحتی ساکنین یک ساختمان در هر کاربری از الزامات است. در نسخه ویرایش شده سال 1396 از کل به جزئیات پرداخته و امور مهم بهداشتی مندرج شده است.


محتوای مبحث شانزدهم مقرارت ملی ساختمان

در تمامی مباحث 22گانه بخشی به توضیح اهداف انتشار و کلیات اختصاص داده شده است. تاسیسات بهداشتی به طور جامع در این کتاب تشریح شده و جزئیات را بررسی می‌کند. با دسته‌بندی ساده‌ای می‌توان گفت لوازم بهداشتی، لوله‌کشی، توزیع و ذخیره‌سازی آب مصرفی بهداشتی، لوله‌کشی فاضلاب، لوله‌کشی هواکش فاضلاب و لوله‌کشی آب باران از مهم‌های مبحث 16 می‌باشد. در ادامه بیشتر به کدام از این مباحث می‌پردازیم. البته میتوانید از طریق سایت سودا اقدام به دانلود مبحث 16 مقررات ملی ساختمان  کنید. دانلود فایل مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان، برای تمامی مهندسین تاسیسات، عمران، معماری ضروری است. اگر تکنسین ساختمان هستید باید مبحث 16 را دانلود کنید.


لوازم و امکانات بهداشتی در مبحث 16

در صفحه 27 مبحث 16 مقرارت ملی ساختمان آمده است که برخی از لوازم بهداشتی میان زن و مرد مشترک بوده و برخی دیگر به صورت جداگانه تعبیه می‌شود. البته در مراکز عمومی این قانون باید رعایت شود. امکانات بهداشتی دستشویی شامل، توالت‌های غربی، توالت شرقی، دوش و ... می‌شود. دستشویی باید به گونه‌ای طراحی شود که افراد معلول هم توانایی استفاده را داشته باشند. باید به فاصله‌ها توجه داشته و محاسبات دقیق به عمل آورد. شیرهای آب بهداشتی از دیگر اقلام بهداشتی اماکن هستند. توالت‌های غربی و شرقی باید با فواصل منظم و استاندارد جانمایی شده باشند. فضای حمام باید طراحی مناسبی داشته به طوری که سطح کابین دوش حداقل 6/0 مترمربع باشد. فضایی برا قرار دادن اقلام بهداشتی شخصی و سایر متعلقات باید در نظر گرفته شود.


لوله‌کشی و ذخیره‌سازی آب مصرفی بهداشتی در مبحث 16

در مبحث 16 آماده که، چنانچه دسترسی به شبکه لوله‌کشی آب شهری برای ساختمان وجود داشته باشد؛ آب مصرفی مورد نیاز ساختمان باید از این طریق تامین شود. انشعابات و کلیه لوله‌کشی‌ها باید دارای استانداردهای تاسیسات بهداشتی بوده و آب پاکیزه و سالم را توزیع کند. لوله‌های آب توکار باید در مقابل شکستگی‌ها و نشت مقاوم‌سازی شوند. طراحی، انتخاب مصالح و اجرا باید طبق اصول مهندسی صورت بگیرد.

در مبحث 16 آماده که بیشترین فشار آب جریان یافته لوله‌کشی نباید بدون جریان از 4 بار بیشتر باشد. در وصرتی که آب انشعاب گرفته از شبکه شهری فشار قابل قبول را نداشته باشد می‌توان با سیستم‌های نظیر بوستر پمپ فشار آن را افزایش داد. برای تامین آب گرم مصرفی ساختمان 60 درجه سلسیوس دمای متناسبی است. طراحی تاسیسات مکانیکی برای تامین آب‌گرم‌کن از طریق سیستم‌های مرکزی یا مستقل در مراحل اولیه باید انجام پذیرد.

لوله‌کشی فاضلاب بهداشتی و هواکش در مبحث شانزدهم مقررات

طبق مبحث 16 مقررات ملی ساختمان، که فایل در سایت سودا است، نقشه لوله‌کشی باید دقیق انجام شده و چندین بار بازرسی و آزمایش شود. فاضلاب خروجی باید به صورت جداگانه و از طریق سیفون به شاخه افقی فاضلاب یا لوله‌ قائم اتصال یابد. وجود سیفون روی لوله اصلی فاضلاب ساختمان در خروج ضروری نیست مگر این که ضرورت آن اثبات شود. قطر اسمی لوله‌هواکش نباید از قطر اسمی لوله فاضلاب بیشتر شود. سیفونی که در خاک و در کف ساختمان اجرا می‌شود باید استحکام مناسبی در برابر خوردگی‌ها داشته باشد. برای دفع بهتر و بهداشتی‌تر باید شیب مناسبی برای لوله‌ها تنظیم شود.

شیب برعکس در لوله‌های افقی مجاز نیستند. در نصب و لوله‌کشی فاضلاب باد به زاویه‌ها دقت شود. در انتخاب مصالح و روش لوله‌گذاری میلی‌مترها هم اثرگذار هستند. برای لوازم بهداشتی که در یک طبقه و درمجاورت یک دیگر اند می‌توان از هواکش مشترک استفاده کرد. شبکه هواکش در واقع برای ارتباط هوای آزاد با شبکه لوله فاضلاب و حفاظت آب هوابند سیفون در برابر فشار معکوس یا سیفونی کاربرد دارد. برای دفع آب فاضلاب هر یک از دستگاه‌های ساختمان یک لوله فاضلاب احتیاج است.

 

لوله‌کشی آب باران در مبحث مقررات ملی ساختمان

طبق دستورالعمل‌های مبحث 16 مقرارت ملی ساختمان لوله‌کشی دفع آب باران و فاضلاب باید از یک دیگر جدا باشد. برای این کار باید از لوله‌ها و کفشوهای مقاومی که در برابر آفتاب و سایش‌ها مستحکم اند بهره گرفت. جریان آب باران توسط شیب تنظیم شده در داخل کفشو بام به طور ثقلی صورت می‌گیرد. لوله‌های روکار باید به موازات با سطوح کف، سقف و دیوارها تعبیه شوند. اندازه لوله‌ها و جنس آن‌ها مفصلا در پیوست‌ها توضیح داده شده است.

کلام آخر در مورد مبحث 16

کلیه موضوعات و عناوین مباحث مقرارت ملی ساختما از اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که کیفیت زندگی افراد ساکن در ساختمان‌ها را دستخوش تغییر می‌کند. تاسیسات بهداشتی مبحث 16 مقرارت ملی ساختمان می‌تواند از بروز انواع مشکلات و بیماری‌هایی که بر اثر توزیع آب ناسالم و ناکافی به وجود می‌آید، جلوگیری کند. این دستورالعمل‌ها برای تمام مراکز عمومی و مسکونی قابل اجرا بوده و طبق استانداردها پیمانکاران و مالکان سازه‌ها موظف به اجرای آن هستند. از همراهی شما صمیمانه قدردان هستیم.