آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

کولر گازی کینی؟


تهویه مطبوع سیستمی است که می تواند رطوبت، دما و سرعت جریان هوا را کنترل کند. سیستم های تهویه مطبوع بر اساس اصل جریان سرما و گرما به نقطه مورد نظر مانند واحدهای فن کویل و دستگاه های دارای داکت اسپلیت هستند.


تاریخچه تهویه مطبوع

اصطلاح "تهویه مطبوع" معمولاً به خنک کردن یا خنثی کردن هوای داخلی برای آسایش حرارتی اشاره دارد. در یک مفهوم گسترده، اصطلاح تهویه مطبوع می تواند به هر شکلی از سرمایش، گرمایش، تهویه یا ضد عفونی اشاره کند که شرایط هوا را تغییر می دهد.

تهویه مطبوع دستگاه، سیستم یا مکانیزمی است که برای حذف گرما از یک فضا طراحی شده است که معمولاً از چرخه تبرید استفاده می کند اما گاهی اوقات از تبخیر مانند فن استفاده می کند. Glen Ellert به تهویه مطبوع به عنوان یک سیستم مکانیکی برای کنترل دما (با ارائه هوای خنک)، رطوبت (با تامین هوای خشک) و تهویه (با تامین هوای تازه) اشاره می کند.

تهویه مطبوع یک فرآیند یکپارچه است که عملکردهای زیادی را همزمان انجام می دهد. شرایط، انتقال و انتقال هوا را از طریق فضای هوایی انجام می دهد. گرمایش و سرمایش را از کارخانه مرکزی یا واحدهای پشت بام خود فراهم می کند. تهویه مطبوع دما، رطوبت، حرکت هوا، تمیزی هوا، سطح سر و صدا و اختلاف فشار را در محدوده های از پیش تعیین شده برای راحتی و سلامت ساکنان فضای تنظیم شده یا به منظور تولید محصول کنترل و حفظ می کند.

یک سیستم تهویه مطبوع یا HVAC&R، مانند فن کویل، از اجزا و وسایلی تشکیل شده است که برای تهویه هوا، حرکت آن در یک فضای مطبوع و کنترل پارامترهای محیطی داخلی یک فضای معین در محدوده دلخواه تنظیم شده اند.

اکثر سیستم های AC عملکردهای زیر را انجام می دهند:

انرژی لازم برای سرمایش و گرمایش را تامین کنید

هوای تغذیه را آماده کنید، یعنی. گرم کردن یا خنک کردن، مرطوب کردن یا رطوبت زدایی، تمیز کردن و ضدعفونی کردن و کاهش صدای ناخواسته تولید شده توسط تجهیزات HVAC&R.



هوای تازه را با هوای کافی در فضای باز در هوای تازه پخش کنید.

کنترل و حفظ پارامترهای محیطی داخل ساختمان مانند دما، رطوبت، تمیزی، حرکت هوا، سطح صدا و غیره.

بخش کانال

کولرهای گازی مجزا از دو واحد تشکیل شده است - یونیت داخلی که معمولاً در یونیت های سقفی و بیرونی نصب می شوند. دو واحد داکت اسپلیت با هم کار می کنند تا چرخه ای از تبرید را تشکیل دهند که در آن هوا همراه با تهویه مطبوع از طریق یک سری کانال ها و دریچه ها به گردش در می آید. به دلیل کارایی و سهولت جابجایی، لوله های اسپلیت به طور کلی سیستم خوبی برای ساختمان های بزرگ هستند.

داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

کولر گازی اسپلیت داکت یک سیستم خنک کننده است که از یک مبرد برای تغییر دمای هوا استفاده می کند. مبرد ماده ای است که می تواند به راحتی بین گاز و مایع جابجا شود و در این فرآیند دما را تغییر دهد. سیستم داکت اسپلیت از این تغییر دما برای خنک کردن یا گرم کردن هوای خروجی از خانه استفاده می کند.



اجزای اصلی یک لوله اسپلیت عبارتند از:

اواپراتور: هوای گرم را گرفته و به گاز فشار قوی تبدیل می کند. هنگامی که هوای گرم خانه شما از روی رادیاتور عبور می کند، خنک می شود و از طریق کویل های اواپراتور به خانه باز می گردد.

کمپرسور: گاز مبرد فشار بالا از طریق کمپرسور یونیت خارجی اسپلیت داکت به گردش در می آید. کمپرسور گاز را به مایع تبدیل می کند.

تجهیزات: مایع از طریق کانال توزیع و به واحد خارجی جریان می یابد. کویل ها دارای یک فن هستند که آب را می دمد که مقداری از گرما را از آب سرد داخل خارج می کند. آب از یک شیر انبساط عبور می کند، که فشار را کاهش می دهد و قبل از ارسال به اواپراتور برای تکرار چرخه، آن را بیشتر خنک می کند.

سایر ویژگی های مهم سیستم اسپلیت کانال عبارتند از:

توری هوای برگشتی: جایی که هوا به خانه شما کشیده می شود.

فیلتر: فیلتر در کوره هوای برگشتی قرار دارد و به فیلتر گرد و غبار، کثیفی و سایر آلاینده ها کمک می کند.

ترموستات: یک ترموستات (یا سنسور) با کانال تقسیم شده که دمای ناحیه تنظیم شده را اندازه گیری می کند و می تواند سیستم را در صورت نیاز تنظیم کند.

کنترل ها: کنترل ها محل نصب سیستم و معمولا روی دیوار هستند. اگر کولر گازی کانالی با عملکردهای هوشمند دارید، می توانید آن را از دستگاه های دیگر مانند تلفن، تبلت یا لپ تاپ خود کنترل کنید.


سیستم های یونیت فن کویل

از بسیاری جهات، سیستم های فن کویل شبیه به سیستم های القایی هستند و از سیستم های متناوب، غیر متناوب و چهار لوله استفاده می کنند. واحدهای فن کویل معمولاً در زیر یک پنجره یا در یک طاقچه سقفی نصب می شوند که تعدادی پریز برق از آن تغذیه می شود. در حالت دوم می توان از فضای خالی سقف برای برگشت هوا استفاده کرد.

واحد اتاق فن کویل شامل فن، کویل، توری و فیلتر هوای تغذیه و برگشت می باشد. با سیستم چهار لوله، کویل با آب سرد و گرم تامین می شود. دمای اتاق از طریق ترموستات فن کویل یا کنترل سرعت فن یا شیر دو پورت روی کویل واحد اتاق حفظ می شود.

در جایی که هوای تهویه از طریق یک کوره روی دیوار بیرونی کشیده می‌شود، تراکم در سیم‌پیچ‌های واحد فن کویل رخ می‌دهد که به سینی تخلیه و لوله نیاز دارد. مشکلاتی نیز ممکن است با آلودگی و نفوذ صدا از محیط بیرون ایجاد شود.

کنوکتور فن برای تامین هوای تازه (در فضای باز) راه حل رضایت بخش تری برای نیازهای تهویه است. واحدهای فن کویل انعطاف پذیری بیشتری را در مکان یابی واحد فراهم می کنند، همانطور که یک سیستم القایی این کار را انجام می دهد و مقداری کنترل بر رطوبت اتاق را فراهم می کند. هوای تازه را می توان به واحد ترمینال کنوکتور فن هدایت کرد یا از یک خروجی مستقل از واحد اتاق تامین کرد. اگر دو جریان هوای تغذیه از نقاط جداگانه در اتاق تخلیه شوند، چرخه سایکرومتری را می توان به عنوان یک سیستم واحد القایی ترسیم کرد.


مرجع: https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214074-%D8%AA%D9%87%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A8%D9%88%D8%B9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA