آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

دندان اضافی چیست؟ + علت دندان های زائد چیست؟ + اطلاعات در مورد دندان های اضافی ارتودنسی و انواع دندان های اضافی


ارتودنسی دندان‌های اضافی برای اصلاح دندان‌هایی انجام می‌شود که به دلیل رویش دندان‌های اضافی منجر به نامرتبی یا گیجی سایر دندان‌ها شده و می‌تواند عوارضی ایجاد کند که منجر به درد و التهاب شود. افراد معمولاً 20 دندان شیری دارند که در دوران کودکی رشد می کنند و 32 دندان دائمی جایگزین آنها می شوند. برای جزئیات بیشتر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.


دندان اضافی چیست؟

به طور معمول تعداد دندان های شیری 20 عدد و تعداد دندان های باقی مانده انسان 32 عدد است اما گاهی اوقات دندان های اضافی در دهان رشد می کنند. کسانی که بیش از 20 دندان شیری و بیش از 32 دندان دائمی دارند، هیپردنشیا یا دندان های اضافی دارند.

حدود 1 تا 4 درصد از جمعیت جهان از این اختلال رنج می برند و در مردان دو برابر زنان رخ می دهد. علاوه بر مسائل ظاهری و زیبایی، دندان های اضافی سلامت و عملکرد دهان و سایر دندان ها را تهدید می کند. این اختلال باید در اسرع وقت شناسایی، ارزیابی و درمان شود تا از عوارض جلوگیری شود.

ادنتوم دندان چیست؟

آدنتوما شایع ترین تومور ادنتوژنیک است اما در لثه های شیری نادر است. ترومای موضعی، اگر دندان‌ها خوش‌خیم باشند، دندان‌هایی که به آرامی رشد می‌کنند با علت ناشناخته. عوامل عفونی و ژنتیکی در نظر گرفته می شود. بی دندانی باعث ایجاد ناهنجاری هایی در رشد دندان مانند فرورفتگی یا تاخیر در رشد دندان های شیری و نامرتبی دندان های مجاور می شود.

دندان های اضافی در اطراف دهان ایجاد می شوند که با کمک دندان های اضافی ارتودنسی یا روش های دیگر می توان آنها را خارج کرد همچنین دندانپزشک می تواند آنها را بر اساس محل قرارگیری آنها طبقه بندی کند که به شرح زیر است:

خواننده:

مزیودنس وضعیتی است که در آن یک دندان اضافی بین دو دندان جلویی فک بالا بیرون می زند. این دندان‌های اضافی می‌توانند در رشد و تراز شدن دندان‌های دائمی اختلال ایجاد کنند و برای این عارضه نیاز به درمان فوری است. یک دندان اضافی می تواند باعث آسیب به دندان های مجاور و همچنین رشد دندان های دیگر شود. کشیدن این دندان ها برای جلوگیری از آسیب بیشتر خوب است.

مطالعه ای که توسط مجله دندانپزشکی کودکان منتشر شده است، مزیودن را به عنوان یک دندان اضافی در خط فک بالا بین دو دندان جلویی توصیف می کند. این مطالعه نشان می دهد که مردان دو برابر زنان از این عارضه رنج می برند. با این حال، این وضعیت نادر است و حدود 1٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت اصلی این مشکل ناشناخته است. این وضعیت می تواند ژنتیکی یا نتیجه فعالیت بیش از حد لامینای دندانی باشد که بافتی است که در مراحل اولیه رشد دندان ظاهر می شود. مزیودن ها همچنین می توانند منجر به تقسیم جوانه های دندان شوند.

فاصله دندانی:

دیستومولار به دندان اضافه ای اطلاق می شود که در ردیف عقب دندان های آسیاب، دندان های بزرگ و صاف در پشت دهان رشد می کند. این وضعیت در کودکان کمتر شایع و نادر است.

پارامولار:

پارامولار یک هیپردنشیا است که در کنار یکی از دندان های آسیاب رشد می کند و با دندان های دیگر همخوانی ندارد. لازم به ذکر است که معمولا بیشتر دندان های اضافی از نوع مزیودنس هستند.


علائم دندان اضافی چیست؟

با رعایت دقیق نکات زیر می توانید از وجود دندان های اضافی مطلع شوید:

افزایش دوره رشد دندان های دائمی اگر فاصله بین دندان شیری و از دست دادن دندان دائمی بیش از 6 ماه طول بکشد، می توان به وجود دندان اضافی مشکوک شد، زیرا این دندان می تواند از رشد دندان دائمی جلوگیری کند.

ناهنجاری در ظاهر دندان ها: ناهنجاری در شکل و اندازه دندان های دائمی که در دهان کودک روییده اند ممکن است نشان دهنده بزرگی بیش از حد آنها باشد.

فاصله بین دندان های جلو یکی دیگر از نشانه های دندان اضافی است کودکی که فاصله زیادی بین دندان های جلو دارد ممکن است نشان دهنده این باشد که یک دندان اضافی در کنار ریشه دندان هایش رشد کرده است.


مقدمه ای بر انواع دندان های اضافی

اشکال دندان های اضافی عبارتند از:

چسبندگی: مشابه نوع دندانی است که در کنار آن رشد می کند.

غده: دندان ها لوله یا لوله هستند.

ادنتوم مرکب: دندان از چندین توده کوچک دندان مانند نزدیک به هم تشکیل شده است.

ادنتوم پیچیده: به جای یک دندان، ناحیه ای از بافت دندان در گروه های نامنظم رشد می کند.

گرد یا گرد: دندان ها در قاعده پهن و در بالا باریک هستند و ظاهری تیز می دهند.


چه زمانی برای درمان ارتودنسی دندان های اضافی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فردی متوجه دندان های اضافی شد، به خصوص آنهایی که با دندان های اطراف همخوانی ندارند، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. به طور کلی اگر در دهان خود تورم یا درد دارید باید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم ارتودنسی بعدی انجام شود. اگر متوجه شدید که دندان های دائمی فرزندتان دیر در حال رشد هستند یا فاصله زیادی بین دندان های دائمی وجود دارد. به ویژه در مورد دندان های جلویی، بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید.

دندانپزشک می تواند هیپردنشیا را طی یک معاینه معمولی یا رادیوگرافی تشخیص دهد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در برخی از مطالعات، شناسایی زودهنگام دندان‌های اضافی منجر به چشم‌انداز بهتری برای افراد مبتلا به هایپردنشیا می‌شود.

دندانپزشک می تواند این مشکل را در کودکان 2 ساله تشخیص دهد. با اصلاح هیپردنشیا، معمولاً هر گونه ناراحتی برطرف می شود. اگر دندان‌های اطراف کج شده یا تحت تأثیر قرار گرفته باشند، این مشکلات با کارهای مرتبط و ارتودنسی دندان‌های اضافی برطرف می‌شوند.



دندان های اضافی چه عوارضی دارند؟

از عوارض این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تاثیر بد بر ظاهر دندان ها

اولین مسئله ای که با وجود دندان های اضافی متوجه می شویم تاثیر منفی آنها بر ظاهر دندان ها و لبخند افراد است که اعتماد به نفس را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

2. ایجاد کیست

اگر درمان به موقع انجام نشود، می تواند با عوارضی مانند رشد کیست همراه باشد.

3. پوسیدگی دندان های دائمی

وجود دندان های اضافی و ازدحام دندان ها باعث می شود که فرد نتواند به درستی بهداشت دهان و دندان را رعایت کند و نتوان دندان ها را به درستی تمیز کرد به همین دلیل باعث پوسیدگی دندان های دائمی می شود.

4. آسیب به پایه دندان دائمی

نزدیکی ریشه هایپردنشیا به دندان دائمی می تواند به ریشه دندان دائمی آسیب برساند.

5. جلوگیری از رشد دندان های دائمی

دندان درآوردن می تواند از رشد دندان های دائمی جلوگیری کند یا باعث کندی رشد آنها و ضخیم شدن دندان ها در لثه ها شود.

6. سایر ناهنجاری های دندان

یکی دیگر از عوارض دندان های اضافی، نامرتب، شلوغ و کج این است که می تواند منجر به عوارضی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.

7. سایر اختلالات

سایر اختلالات مرتبط با این بیماری شامل اختلالات گفتاری و اختلالات جویدن است

ادامه پست: https://drsheidaclinic.com/