آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آهک چیست و چه کاربردهایی دارد؟


در این مقاله در مورد سنگ آهک و نحوه تشکیل آن و همچنین خواص و مصارف صنعتی آن صحبت خواهیم کرد. سنگ آهک یکی از سنگ های رسوبی با منشأ بیولوژیکی است. منشا آن به رسوب گذاری مواد از گذشته زمین برمی گردد. تمایل شدید آهک به پیوند با فلز مشکلاتی را در کاربرد آن در اطراف فلز ایجاد می کند. اما کاربردهای بسیار مفیدی در صنعت ساختمان دارد. در مورد این سنگ رسوبی، معدن سنگ آهک و کاربردهای آن چیزهای زیادی می دانیم

سنگ آهک از چه ساخته شده است؟

سنگ آهک یک ماده معدنی خام به نام کربنات کلسیم به دلیل فرمول شیمیایی آن است. این ماده با مواد معدنی دیگری مانند آهن و منیزیم ترکیب می شود که 50 درصد آن کربنات کلسیم است، اما این مواد در فرمول آهک گنجانده نشده و با روش حذف می شوند. از این ماده می توان سنگ، غبار سنگ و انواع آهک تولید کرد.

سنگ آهک چگونه تشکیل می شود؟

در محیط دریایی

بیشتر سنگ‌های آهکی در آب‌های کم عمق، آرام و گرم دریا تشکیل می‌شوند. در این نوع محیط، موجوداتی که پوسته و اسکلت کربنات کلسیم را تشکیل می دهند، می توانند به راحتی مواد لازم را از آب دریا استخراج کنند.
برای اطلاع از قیمت آهک کلسینه با آهک سازان تماس بگیرید.
هنگامی که حیوانات می میرند، پوسته و اسکلت آنها به صورت رسوبی جمع می شود که می تواند با سنگ سنگین شود. زباله های آنها نیز می تواند در آلودگی خاک نقش داشته باشد. سنگ آهک از این نوع رسوبات به نام گل سنگ آلی ساخته می شود. منشا طبیعی آنها معمولاً با وجود فسیل در سنگ نشان داده می شود.

برخی از سنگ‌های آهک می‌توانند با رسوب مستقیم کربنات کلسیم از دریا یا آب شیرین تشکیل شوند. سنگ‌های آهکی که با این روش به وجود می‌آیند، سنگ‌های رسوبی شیمیایی هستند. اعتقاد بر این است که آنها از آهک های ارگانیک فراوان تر هستند.

در فضای تبخیری

آهک را می توان با بخارپز نیز تشکیل داد. این روش تشکیل شبیه بسترهای آهکی در کتری است. آب شیرین همیشه حاوی مقدار معینی کربنات کلسیم است. با تبخیر آب، رسوبات باقی می مانند و سنگ آهک تشکیل می دهند.

استالاکتیت ها، استالاگمیت ها و دیگر سازندهای غارها نمونه هایی از تشکیلات آهکی تبخیری در طبیعت هستند. قطرات آب از شکاف های سقف غارها می چکد و در نهایت تکه های سنگ آهک نمایان می شود.

سنگ آهکی که در این ساختمان های آهکی در پشت بام و زیر غارها تشکیل می شود، تراورتن نام دارد که یک سنگ رسوبی شیمیایی است. سنگی که به نام توفا شناخته می شود نوعی سنگ آهک است که از بخار حاصل از چشمه های آب گرم، سواحل دریاچه یا سایر مکان های مشابه تشکیل شده است.

آهک مرده یا آب آهک چیست و چگونه تولید می شود؟

اگر روی آهک زنده آب بریزیم در طی یک واکنش شیمیایی حرارت زیادی آزاد می شود. در این حالت آهک با جذب یون هیدروکسید متورم می شود و به پودر سفید بی اثر تبدیل می شود که به آن آهک هیدراته یا آهک مرده می گویند که به آن شکوفه آهک می گویند.

اگر این روند را ادامه دهید و به هیدروکسید کلسیم آب اضافه کنید، ماده شیری رنگی به نام آبلیمو یا آبلیمو تولید می شود. اگر ساده باشد کاربردهای متفاوتی دارد از جمله در تولید روغن و مواد غذایی، آمونیاک، سود سوزآور، پرکلرات و ....

شباهت ها و تفاوت های آهک سریع و مرده چیست؟

آهک زنده و آهک دو نوع اصلی آهک فرآوری شده هستند که در طبیعت وجود ندارند. این ماده بسیار فراوان است و از زمان های بسیار قدیم در ساخت و ساز کاربرد فراوانی داشته است. با کشف فرآیند آهک، بشر توانست انواع دیگری از آهک را استخراج کند که برای زندگی صنعتی مفیدتر بود. فرآوری آهک به آهک زنده و آهک خشک شده دامنه کاربرد آن را گسترش می دهد و به تولید محصولات مختلف کمک زیادی می کند.

آهک سریع و آهک دارای شباهت ها و تفاوت هایی هستند. به عنوان مثال، هر دو ماده حاوی یون کلسیم هستند. همچنین کاربردهای مشترکی در ساخت و ساز، خدمات و تولید محصولات مصرفی و شیمیایی دارند. اما تفاوت این دو ماده در ساختار شیمیایی و واکنش پذیری آنهاست. نام آنها به دلیل واکنش شیمیایی آنها است. آهک زنده تمایل زیادی به آب دارد و به همین دلیل در دمای بالا واکنش نشان می دهد و به همین دلیل به آن آهک زنده یا آهک زنده می گویند. از طرفی آهک مرده با آب کار نمی کند و در آب حل نمی شود، از این رو به آن آهک مرده می گویند.