آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

قفل هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع استفاده و نیاز


با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت روزافزون امنیت بین فردی، صنعت قفل سازی دستخوش تحول بزرگی شده است. قفل های درب های معمولی با قفل های هوشمند جایگزین می شوند و آرامش و امنیت خانه را ارائه می دهند. اما منظور از قفل هوشمند یا قفل دیجیتال چیست؟

قفل هوشمند وسیله ای الکترومکانیکی است که با پروتکل های ارتباطی مانند بلوتوث یا وای فای کار می کند. قفل های هوشمند برای باز کردن و استفاده از دسترسی بیومتریک نیازی به کلید فیزیکی ندارند.

در ادامه این مقاله با قفل های هوشمند و نحوه عملکرد آن ها بیشتر آشنا می شویم، انواع مختلف آن ها را می شناسیم و مزایا و کاربردهای آن ها را بررسی می کنیم. پس با دیلاک همراه باشید

Smart Lock چگونه کار می کند

قفل هوشمند را می توان از هر جایی با استفاده از اپلیکیشن موبایل کنترل کرد. بسیاری از مدل ها برای باز کردن قفل به یک کد عددی منحصر به فرد نیاز دارند. کلید هوشمند به شبکه وای فای منزل شما متصل می شود و یک کد عددی یا دستوری برای باز و بسته کردن در دریافت می کند. بنابراین پس از نصب کلید هوشمند کافی است آن را به شبکه خانگی متصل کرده و اپلیکیشن مربوطه را دانلود کنید. سپس یک رمز عبور عددی (یا اثر انگشت، صورت و غیره) تعریف کنید و حالا می توانید به راحتی و بدون گشتن در جیب خود وارد خانه خود شوید.

در برخی موارد برای استفاده از قفل هوشمند نیاز است که کل سیستم قفل درب را تعویض کرده و قفل هوشمند جایگزین آن کنید. اما نصب برخی از مدل ها با کمی تغییر نسبت به سیستم قفل قبلی آسان است. همچنین اگر از هاب خانه هوشمند استفاده می کنید، می توانید قفل هوشمند را با سایر سیستم های هوشمند مانند سیستم امنیتی هوشمند یا بلندگوها ادغام کرده و امنیت خانه را تضمین کنید.

انواع قفل هوشمند

قفل هوشمند اثرانگشتی (بیومتریک).

یک اسکنر اثر انگشت در قسمت بیرونی این قفل تعبیه شده است. در زمان نصب قفل، اثر انگشت افرادی که حق ورود دارند تعریف و ذخیره می شود و پس از آن تنها آن افراد اجازه ورود به منزل را خواهند داشت. قفل هوشمند اثر انگشت به لطف استفاده سریع و آسان و امنیت بالا بسیار محبوب شده است.

انواع مختلفی از این نوع قفل ها در بازار موجود است. برخی از قفل ها دارای یک اسکنر اثر انگشت هستند که در زیر دستگیره در قرار گرفته اند تا درب را راحت تر باز کنند. علاوه بر این، اکثر این کلیدها دارای صفحه کلید برای شناسایی و استفاده از صفحه کلید عددی هستند.

قفل هوشمند تشخیص چهره

احتمالاً قبلاً از تشخیص چهره در تلفن همراه خود استفاده می کنید فناوری تشخیص چهره از سال 2016 توسعه یافته و هم اکنون به دلیل سرعت عملکرد بالا، عدم نیاز به تماس دست، شفافیت و امنیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

برای استفاده از قفل هوشمند تشخیص چهره ابتدا اطلاعات چهره افراد مجاز به ورود به سیستم ارائه می شود. این قفل از ویژگی های چهره افراد مانند عنبیه، فاصله بین اجزای صورت و ... برای تشخیص استفاده می کند و یک سیستم آماری ایجاد می کند. قفل هوشمند تشخیص چهره اکنون به افرادی که چهره آنها با چهره هایی که قبلاً ثبت نام کرده اند مطابقت دارد، اجازه ورود می دهد.

معمولا با این نوع قفل ها، تشخیص چهره تنها راه باز کردن در نیست. بسیاری از قفل های صورت هوشمند دارای صفحه کلید یا اسکنر برای وارد کردن کد عددی یا اثر انگشت هستند.

قفل هوشمند با رمز عبور

قفل رمز هوشمند یکی از اولین قفل های هوشمندی است که با وجود ساده بودن و فاقد مشخصات بیومتریک، افراد را به خود جذب کرد. در این قفل کد عددی جایگزین کلید فیزیکی می شود و فقط افرادی که کد را به درستی وارد می کنند.

اگر رمز عبور انتخاب شده قابل حدس زدن نیست، مراقب باشید. برای مثال اکثر سارقان برای قفل هوشمند با کد شش رقمی 123456 یا 111111 را وارد می کنند. وارد کردن رمز عبور در مقابل دیدگان دیگران نیز امنیت خانه را کاهش می دهد. البته بسیاری از قفل های هوشمند به شما این امکان را می دهند که چند عدد قبل و بعد از کد اصلی وارد کنید. در این صورت، اگر دزدان در حال مشاهده شما هستند در حالی که رمز عبور خود را وارد می کنید. آنها رمز عبور پیش فرض را نمی فهمند.

قفل کارتی یا هوشمند هتل

دکمه های سنتی نیز بزرگ و سنگین هستند. اگر جاکلیدی گم شود، ترس از سرقت شما را مجبور می کند تا کلید را به طور کامل عوض کنید. دکمه بازسازی زمان می برد و امنیت بسیار کمی دارد. همه این مشکلات باعث می شود که صاحبان هتل ها، هتل آپارتمان ها یا مهمانسراها ترجیح دهند به جای کلید از کارت استفاده کنند.

قفل کارت با شناسایی کارت RFID، کارت هوشمند یا برچسب کلید باز می شود. این کارت ها به راحتی قابل جابجایی هستند و در صورت گم شدن کارت به هر دلیلی می توانید آن را غیرفعال کنید. اما مهم ترین مزیت قفل کارتی قابلیت اتصال آن به سایر دستگاه های هوشمند است که امنیت و راحتی بیشتری را فراهم می کند.

قفل کارت هوشمند در ابتدا در هتل ها استفاده می شد و به همین دلیل به قفل هوشمند هتل معروف است. اما امروزه از این قفل ها در مراکز خرید، ادارات، استخرها و منازل نیز استفاده می شود.

کلید ترکیبی هوشمند

همانطور که از نام آن پیداست، قفل هوشمند ترکیبی را می توان به روش های مختلفی باز کرد. این قفل نسبت به سایر قفل های هوشمند قیمت بیشتری دارد، اما در عوض تمام عملکردهای لازم یک قفل هوشمند را دارد.