آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

پیچ چیست، انواع و کاربردهای آن


نشانه چیست؟ پیچ یک استوانه است که با میله های مدور احاطه شده است. طراحی میله پیچ برای برش مواد نرم و سخت تر متفاوت است، سرها معمولاً به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره در پشت بدنه ساخته می شوند. رایج ترین استفاده از پیچ ها، بستن مواد و قطعات به یکدیگر است. اکثر پیچ ها دارای یک قسمت ویژه و نوک تیز در انتهای آن هستند تا پیدا کردن آن راحت تر باشد. متداول ترین ابزار برای هدایت پیچ ها آچار و پیچ گوشتی است، سر این ابزار معمولاً بزرگتر از بدنه پیچ است تا نیروی بیشتری به پیچ وارد کرده و آن را بر روی کیل بچرخاند.

قسمت استوانه ای تا انتهای پیچ را پایه پیچ می نامند و می توان آن را به طور کامل یا جزئی رزوه کرد. فضای بین هر شیار را گام می نامند. اکثر مارپیچ ها به شکل ساعت گرد هستند که به آن پیچ راست می گویند و باید کلید را به سمت چپ بچرخانیم. در موارد شدید، از پیچ های چپ گرد استفاده می شود.

از دیدگاه wikipedia.org، پیچ در واقع یک سطح شیبدار است که در اطراف یک شفت یا سیلندر می‌چرخد. یکی از روش های اصلی اتصال به خصوص اتصالات مکانیکی، استفاده از پیچ و مهره است. پیچ و مهره اغلب در اتصالاتی که نیاز به باز و بسته شدن دارند یا لرزشی که نیاز به تنظیم مجدد یا سفت شدن بعد از مدتی دارد استفاده می شود، برخلاف چسب یا جوش که اتصالات دائمی هستند.

کلمه (پیچ و مهره) کلمه ای کلی است که به کلیه بست های رزوه دار مانند پیچ ​​و پیچ ماشینی اطلاق می شود. موضوعات مختلف مربوط به پیچ و مهره از جمله مواد مصرفی و آلیاژی، ابعاد مورد نظر، آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی و فیزیکی، طراحی و هندسه، تعاریف تخصصی، روش های تولید، طبقه بندی پیچ و مهره، بازرسی و کنترل کیفیت، کاربردها، پوشش ها و رنگ، نوع پیچ و مهره، علائم، آسیب های احتمالی، نحوه استفاده و اعمال گشتاور، استانداردهای مربوطه، خوردگی، نوع شکست، عملیات حرارتی، نمونه ها و اسناد. تعاریف و اصطلاحات مربوط به پیچ و مهره در ISO 1891 ذکر شده است.

مواد: فولاد کم کربن، کربن متوسط ​​و کربن بالا در پیچ های فلزی استفاده می شود. یکی از مهم ترین نکاتی که در تولید پیچ ​​و مهره باید به آن توجه کرد نوع مواد و مواد اولیه است که تاثیر زیادی در کیفیت محصول دارد و قیمت نهایی در تولید پیچ ​​و مهره باید باشد. قادر به ایجاد کیفیت سر سرد (CHQ).
 برای اطلاع از قیمت پیچ و مهره استیل به سایت پیچ و مهره آرتا مراجعه نمایید.

این نوع فولاد به طور کلی گرانتر از فولاد ساختمانی معمولی است. در این نوع فولاد سعی می شود حباب های هوا کاهش یابد و سطح و مقطع سیم یکنواخت و همگن شود تا در حین تولید ترک ایجاد نشود.

نکته: این نوع پیچ ها پس از ساخت برای افزایش استحکام، عملیات حرارتی می شوند. فولاد کم کربن: پیچ های ساخته شده از این فولاد عموماً در صنایعی استفاده می شود که تنش بالایی از نظر دما، کشش و نیرو وجود ندارد، مانند صنایع برق و مخابرات و صنایعی که به پیچ های فولادی معروف هستند.

فولاد کربن متوسط: پیچ های تولید شده با این فولاد به دلیل استحکام بالا در پل سازی، سازه سازی، صنایع نفت و سبک استفاده می شود. به این نوع پیچ ها پیچ فلزی یا پیچ خشک می گویند.

فولاد پرکربن (فولاد ضد زنگ): پیچ های ساخته شده از این فولاد به دلیل مقاومت بالا در صنایع مختلف در صنایع دریایی، صنایع غذایی و مناطق بسیار مرطوب استفاده می شود.

نکته: با توجه به گرانی این مواد، تا حد امکان از همان فلز با روکش های مختلف استفاده می شود. استفاده از آلومینیوم، مس و برنج نیز رایج است.

آهنگری: آهنگری پیچ و مهره به دو صورت سرد و گرم صورت می گیرد. در روش شکل دهی گرم، پس از حرارت دادن جسم در دمای بالا (1200-850)، سر پیچ توسط پرس تشکیل می شود. در روش فورج سرد یا اکستروژن بدون استفاده از حرارت و با استفاده از دستگاه قالب گیری، پیچ در چند مرحله اما خیلی سریع تعویض شده و به صورت آماده (رزوه ای) از دستگاه خارج می شود.

بر اساس شکل ظاهری پیچ ها می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد:

1- پیچ های خودکاری: پیچ های خودکاری نیازی به مهره ای برای اتصال به قسمت و فرو رفتن در کار ندارند و نوک آن معمولاً به اندازه میخ تیز است، در برخی موارد می تواند آن را سوراخ کند. قسمتی از مانند پیچ ​​سر مته و پیچ چوب.

2- پیچ های غیر اتوماتیک: این نوع پیچ ها نیاز به مهره یا قطعه ای شبیه به مهره دارند و می توان از آن برای تعمیر کار مهره استفاده کرد که از معروف ترین آن ها می توان به پیچ شش ضلعی نیز اشاره کرد. پیچ بادامک، پیچ جوش، پیچ استوانه ای، پیچ و پیچ آلن و ...

پوشش: همانطور که قبلا توضیح دادیم برای فولاد و فولاد در محیط مرطوب و صنایع دریایی از پوشش های مختلفی استفاده می شود که به طور مختصر به شرح هر یک می پردازیم.

فسفات و کرومات. این پوشش ها که پوشش های تبدیلی نامیده می شوند، پوشش هایی هستند که از خود فلز ایجاد می شوند. فسفات ها و کرومات ها نامحلول هستند. با استفاده از محلول های خاصی مانند اسید سولفوریک با مقدار معینی نمک فسفات، قسمت سطحی قطعات فلزی به فسفات یا کرومات آن فلز تبدیل می شود و در نتیجه به سطح قطعه فلزی می چسبند و می توانند بودن. به عنوان یک پوشش محافظ در محیط های خنثی موثر است. این پوشش ها عموما به گونه ای ارائه می شوند که پوشش های رنگی روی قطعات فلزی اعمال می شود. بنابراین، پوشش های فسفاته و کرومات نیز می توانند به عنوان پوشش روی قطعات صنعتی عمل کنند. زیرا وجود این پوشش باعث تقویت پیوند بین رنگ و پارچه می شود. رنگ کم و بیش متخلخل است و اگر خوب آماده نشود نمی تواند از خوردگی جلوگیری کند.

اکسید فلز: اکسید برخی از فلزات در فلزات از خوردگی جلوگیری می کند. به عنوان مثال، یک لایه اکسید آلومینیوم را می توان در شرایط کنترل شده روی آلومینیوم رسوب داد. آلومینا رنگ خوبی دارد و اکسید آن به سطح فلز می چسبد و آن را تحت تاثیر جو قرار نمی دهد و مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد. علاوه بر این، آلومینا رنگ پذیر است و می توان آن را با الکترولیز و غوطه وری رنگ کرد. آلومینا دارای حفره های تخلخل و شش ضلعی است و رنگ با الکترولیز در این سوراخ ها قرار می گیرد.

گالوانیزه گرم: روی فلزی به رنگ آبی مایل به سفید است، در دمای بالای 100 درجه سانتی گراد می شکند، در دمای بین 100 تا 200 درجه سانتی گراد نرم است، می تواند خم شود و منبسط شود و به ورقه های نازک تبدیل شود، در دمای بالای 200 درجه سانتی گراد تبدیل می شود. دوباره شکننده مهمترین ویژگی فنی محافظت عالی از پوشش در برابر خوردگی است.

این خاصیت احتمالاً از تشکیل لایه ای یکنواخت و چسبناک از جو حاصل می شود و معمولاً از اکسید کربنات روی و هیدروکسید و گاهی سولفات روی و کلرید تشکیل می شود. این روش آبکاری با فرو بردن فلز در حمام روی مذاب در دمای 420-450 درجه سانتیگراد انجام می شود و پس از نمونه برداری از حمام، روی ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن واکنش داده و یک ماده مقاوم در برابر خوردگی ایجاد می کند. لایه. (ZnCo3). این روش برای جلوگیری از خوردگی استفاده می شود. این نوع گالوانیزه منجر به اتصال روی و آهن می شود و این پوشش می تواند جوشکاری را بپذیرد و برای کار در دماهای بالا (تا 200 درجه سانتیگراد) مناسب است، گاهی اوقات روی به حمام سرب اضافه می شود تا سیالیت آن افزایش یابد. فلز روی. این باعث کاهش مصرف روی و قابلیت بازیافت سرباره می شود.

آبکاری (سفید، زرد، هفت رنگ و سبز) (روی گالوانیزه): در این روش رسوب گالوانیکی فلز بر اساس واکنش الکتروشیمیایی انجام می شود. در طی الکترولیز بر روی سطح الکترود / الکترولیت کوچک، در نتیجه واکنش الکترون، الکترون ها به دست می آیند (کاهش) یا از (اکسیداسیون) آزاد می شوند. برای اینکه افکت در جهت دلخواه دستگاه حرکت کند، باید از منبع جریان خارجی استفاده کرد. واکنش های خاص در آند و کاتد و همچنین الکترولیت همیشه همزمان اتفاق می افتد. محلول های الکترولیت باید حاوی یون های فلزی باشند و چون یون های فلزی دارای بار مثبت هستند، به دلیل جاذبه بارهای مختلف، با الکترون های اضافی (قطب منفی یا کاتد) به سمت الکترود یا قطب گرایش پیدا می کنند. قطب مخالف بدون الکترون، قطب مثبت یا آند نامیده می شود.