آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

دلایل استفاده از کنتاکتورها


کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد؟ دلایل استفاده از کنتاکتور چیست؟ این یکی از سوالات متداول در زمینه مهندسی برق است. کنتاکتور یکی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق است که با جریان و ولتاژ متفاوت به بازار عرضه می شود. برای خرید کنتاکتور به سایت الکتنو مراجعه نمایید.


"کنتاکتور" یک وسیله کنترل الکتریکی است که برای ایجاد یا قطع تماس بین بار و منبع تغذیه استفاده می شود. استفاده از کنتاکتور مانند رله است. اما دستگاهی که برای کاربرد جریان زیاد استفاده می شود کنتاکت و دستگاهی که برای کاربرد جریان کم استفاده می شود رله نام دارد.

انواع مخاطبین

در مورد انواع اتصالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنتاکتور تک فاز

کنتاکتورهای سه فاز از کنتاکتور استفاده می کنند.

هر کنتاکتور دارای یک مسیر فرمان و یک یا دو کنتاکت فرمان باز و بسته است که برای اجرای قسمت فرمان مدار استفاده می شود. کنتاکتورها در طیف های مختلف جریان و در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شوند. استفاده از کنتاکتور

آمپری که معمولا برای اتصالات استفاده می شود 9 تا 800 آمپر است. همچنین ولتاژ سیم پیچ اتصالات می تواند متفاوت باشد و می تواند از ولتاژهای 24، 48، 110، 220 و 380 ولت AC و DC ساخته شود. سیم پیچ تماسی در صورت خرابی قابل تعویض است و همچنین می توان از سیم پیچ مناسب برای مصرف برق مختلف استفاده کرد.

یک کنتاکتور سه جزء دارد.

مخاطبین بخشی از مخاطب فعلی شما هستند. این بخش شامل مخاطبین بالقوه، مخاطبین مفید و منابع تماس است.

محفظه یک قاب است که کنتاکت ها و آهنربای الکتریکی را در خود جای می دهد. برای عایق کاری و حفاظت حرارتی و همچنین برای ایجاد میزان مقاومت در برابر تماس انسان با کنتاکت ها، محفظه از مواد عایق مانند باکلیت، نایلون 6 و پلاستیک های ترموست ساخته شده است. کنتاکت های قاب باز ممکن است دارای محفظه های اضافی برای محافظت در برابر گرد و غبار، گریس، آب و هوا و خطرات انفجار باشند. استفاده از مخاطبین

الکترومغناطیس نیروی محرکه برای بستن کنتاکت ها را فراهم می کند. واردات قطعات صنعتی

دمنده های مغناطیسی از سیم پیچ های دمنده برای پخش و حرکت قوس الکتریکی بهره می برند و به ویژه در مدارهای DC مفید هستند. قوس های AC دارای دوره هایی از افت جریان هستند که در طی آن قوس می تواند نسبتاً آسان خاموش شود.

اما قوس های DC جریان پیوسته بالاتری دارند، بنابراین دمیدن آنها به کشش قوس بیشتری نسبت به قوس های AC با شدت جریان بالاتر نیاز دارد. میدان مغناطیسی در نمودار آلبرایت کنتاکتور از 600 A تا 1500 A متغیر است و جریانی را که می تواند قطع کند دو برابر می کند. استفاده از کنتاکتور

مدارهای اقتصادی نیز گاهی اوقات برای کاهش جریان مورد نیاز برای بسته نگه داشتن کنتاکتور نصب می شوند. کنتاکت کمکی پس از بسته شدن کنتاکتور جریان سیم پیچ را کاهش می دهد. در ابتدا، جریان کمی بیشتر از مقدار لازم برای بستن کنتاکتور مورد نیاز است. استفاده کردن

چنین مداری تا حد زیادی در مصرف برق صرفه جویی می کند و اجازه خنک شدن سیم پیچ جاری را می دهد. مدارهای اکونومایزر اغلب در سیم پیچ های کنتاکتور DC و کویل های کنتاکتور AC بزرگتر استفاده می شوند.

یک کانکتور ساده دارای ورودی سیم پیچ است. سیم پیچ را می توان با همان ولتاژ موتوری که کنتاکتوری که درایو می کند رانده شود، یا می توان آن را به طور جداگانه با ولتاژ سیم پیچ پایین تر هدایت کرد که برای کنترل توسط کنترل کننده های قابل برنامه ریزی و کنترل کننده های ولتاژ پایین مناسب تر است. استفاده از مخاطبین

برخی از موتورهای کنتاکتور دارای سیم پیچ هایی هستند که به صورت سری در یک مدار متصل می شوند. این سیم پیچ ها، به عنوان مثال، در کنترل شتاب خودکار استفاده می شود، جایی که سطح بعدی مقاومت قطع نمی شود تا جریان موتور کاهش یابد.

اصول عملکرد و دلایل استفاده از مخاطبین

برخلاف رله‌های چند منظوره، کنتاکتورها برای اتصال مستقیم به دستگاه‌های با جریان بالا طراحی شده‌اند. رله ها معمولا ظرفیت خازنی پایینی دارند و برای کاربردهای بسته و باز طراحی شده اند. معمولاً دستگاه هایی که بیش از 15 آمپر سوئیچ می کنند یا مدارهایی با توان بیش از چند کیلووات سوئیچ می کنند.

به استثنای کنتاکت های ترانسفورماتور جریان اختیاری، کنتاکتورها تقریباً همیشه با کنتاکت های معمولی باز مجهز هستند. برخلاف رله ها، طراحی کنتاکتورها شامل عملکردهایی است که قوس تولید شده در صورت قطع جریان موتورهای سنگین را کنترل و خنثی می کند. برنامه کنتاکتور

هنگامی که جریان الکتریکی از یک آهنربا عبور می کند، میدان مغناطیسی ایجاد می کند که هسته متحرک کنتاکتور را جذب می کند. سیم پیچ الکترومغناطیسی در ابتدا جریان بیشتری می کشد تا زمانی که با ورود هسته فلزی به سیم پیچ، ضریب خود القایی افزایش یابد.

تماس متحرک توسط هسته متحرک حرکت می کند. نیروی تولید شده توسط آهنربای الکتریکی، تماس های متحرک و ساکن را در کنار هم نگه می دارد. هنگامی که سیم پیچ کنتاکتور تخلیه برق می شود، نیروی گرانش یا فنر هسته مغناطیس الکترومغناطیس را به موقعیت اولیه خود باز می گرداند و تماس را باز می کند. از مخاطبین استفاده کنید

برای کنتاکت های برق AC؛ بخش کوچکی از هسته توسط یک حلقه غلاف احاطه شده است که کمی شار مغناطیسی در هسته را کاهش می دهد. اثر آن برابر کردن قدرت میدان مغناطیسی در حال تغییر و جلوگیری از نویز هسته در دو برابر فرکانس خطی است.

از آنجایی که قوس و آسیب ناشی از آن به محض باز یا بسته شدن کنتاکت رخ می دهد، کنتاکتورها طوری طراحی شده اند که خیلی سریع باز و بسته می شوند. یک مکانیسم نقطه فرود داخلی اغلب برای اطمینان از سرعت عملیات ارائه می شود. با استفاده از کنتاکتور

با این حال، اگر آنها خیلی سریع بسته شوند، نوسان نگه داشتن می تواند رخ دهد، که منجر به افزایش نامطلوب در چرخه باز-بستن می شود. راه حل دیگر استفاده از کنتاکت های شاخه دار برای کاهش لرزش تماس است. این دو کنتاکت طوری طراحی شده اند که همزمان بسته می شوند اما در زمان های مختلف نوسان می کنند تا مدار لحظه ای قطع نشود و قوس ایجاد نشود.

سناریوی کمی متفاوت این است که چندین فرآیند برای استقرار فوری برنامه ریزی شده باشد. اولین تماسی که ایجاد می شود و آخرین تماسی که از کار می افتد آسیب زیادی به کنتاکت و شکل تماس طولانی دارد که باعث ایجاد دما در کنتاکتور می شود.

اما با این عمل کنتاکت اصلی در برابر قوس الکتریکی محافظت می شود، بنابراین پس از یک میلی ثانیه مقاومت تماسی پایینی ایجاد می شود. روش دیگری که برای افزایش عمر تماس استفاده می شود تمیز کردن تماسی است. تماس ها پس از تماس اولیه برای تمیز کردن آلودگی از هم عبور می کنند. استفاده از مخاطبین

او در حال پخت است

بدون محافظ تماس مناسب، قوس به طور قابل توجهی باعث خوردگی کنتاکت ها و آسیب جدی به آنها می شود. هنگامی که دو نقطه تماس از بسته به باز یا از باز به بسته تغییر می کنند، قوس الکتریکی بین دو نقطه تماس ایجاد می شود. گسل های قوس معمولا انرژی بیشتری دارند و در نتیجه آسیب بیشتری دارند.

گرمای تولید شده توسط این قوس الکتریکی بسیار زیاد است و در نهایت باعث تماس فلز با جریان می شود. دمای بسیار بالای قوس، مولکول های گاز اطراف را تجزیه می کند و ازن، مونوکسید کربن و سایر ترکیبات را ایجاد می کند. انرژی قوس فلز تماس را ذره ذره از بین می برد و باعث می شود مقداری از مواد به عنوان ذرات ریز به هوا فرار کنند.

این فعالیت باعث می شود مواد داخل کنتاکت ها به مرور زمان فرسوده شوند و در نهایت باعث از کار افتادن دستگاه می شود. برای مثال، یک کنتاکت که به درستی بسته شده است، در صورت اتصال به برق، عمر مفیدی بین 10000 تا 100000 عملیات دارد. چیزی که بسیار کمتر از عمر مکانیکی این دستگاه است و می تواند بیش از 20 میلیون عملیات انجام دهد.

بیشتر کنتاکتورهای کنترل موتور ولتاژ پایین، کنتاکتورهای شکاف هوا هستند. فشار اتمسفر کانکتورها را احاطه کرده و چرخه خونریزی را متوقف می کند. کنترلرهای مدرن ولتاژ متوسط ​​AC موتور از کنتاکتورهای خلاء بهره می برند. کنتاکت های AC ولتاژ بالا ممکن است از خلاء یا گاز بی اثر در اطراف کنتاکت ها استفاده کنند. با استفاده از کنتاکتور

کنتاکتورهای ولتاژ بالا DC همچنان به هوا در یک کانال قوس مخصوص طراحی شده برای شکستن انرژی قوس متکی هستند. لوکوموتیوهای برقی ولتاژ بالا را می توان با کلیدهای مدار نصب شده روی سقف که توسط هوای فشرده فعال می شوند از منبع تغذیه جدا کرد. از همین منبع هوا می توان برای "دمیدن" هر قوسی که تشکیل می شود استفاده کرد.