آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

موتور دیزل و قطعات آن چگونه کار می کند؟


این دستگاه دارای دو بخش اصلی است: یک موتور دیزل و یک ژنراتور یا دینام. هر یک از این دو بخش دارای عملکردها و بخش های متفاوتی هستند. همانطور که می دانید از این ژنراتورها برای تولید برق موقت، دائم و اضطراری استفاده می شود. دیزل ژنراتورها می توانند از انواع سوخت برای تولید برق استفاده کنند.

یک ژنراتور می تواند با گرفتن سوخت از موتور دیزل و تبدیل آن به سوخت، نیروی مکانیکی تولید کند. این توان مکانیکی توسط ساختار خاصی که در ژنراتور قرار دارد به جریان الکتریکی تبدیل می شود و این جریان به عنوان خروجی به دست می آید. قطعات مختلف دستگاه وظایف متفاوتی دارند و هر کدام عملکرد خاص خود را انجام می دهند. اما به طور کلی وظیفه ژنراتورها برداشتن سوخت از مخزن و تبدیل آن به برق است. در این مقاله به نحوه عملکرد دیزل ژنراتور و عملکرد اجزای مختلف آن می پردازیم.

دیزل ژنراتور چگونه کار می کند و هر قطعه چه وظیفه ای دارد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، دیزل ژنراتورها با تبدیل سوخت دریافتی به انرژی مکانیکی کار می کنند. سیستم سوخت شامل یک مخزن و یک سیستم لوله کشی است. سوخت در باک تامین و دریافت می شود. این مخزن دارای فیلتر سوخت برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی است. پمپ بنزین پس از دریافت سوخت در باک، سوخت را از طریق یک خط لوله از باک به موتور می فرستد. با رسیدن سوخت به موتور، عمل احتراق آغاز می شود و در نتیجه احتراق، پیستون حرکت می کند و انرژی مکانیکی تولید می شود.

انرژی مکانیکی تولید شده با ورود به واحد دینام به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. دینام یکی دیگر از قطعات دیزل ژنراتور است و وظیفه آن تولید برق است. پس از رسیدن انرژی مکانیکی به دینام، این انرژی با استفاده از نیروی الکتریکی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. این عمل با کمک سیم پیچ مغناطیسی ترانسفورماتور انجام می شود.

در نهایت با ایجاد جریان الکتریکی، جریان به قسمت های دیگر می رود و به جریان الکتریکی مورد نظر تبدیل می شود. یکی از جنبه های مهم عملکرد دیزل ژنراتور این است که با تغییر ولتاژ جریان الکتریکی تولیدی می توان ولتاژ مورد نیاز و ولتاژ دریافتی از دستگاه را تغییر داد. بنابراین می توان از انواع دیزل ژنراتور برای تولید جریان الکتریکی مختلف استفاده کرد.

نحوه کار سایر اجزای دیزل ژنراتور

قسمت های مختلف دستگاه دارای اهداف متفاوتی هستند. برای مثال می توان از سیستم اگزوز برای حذف دود از انواع سوخت استفاده کرد. این دودها بسیار سمی و خطرناک هستند و باید به سرعت از سیستم خارج شده و از ورود فیلترهای موجود در لوله اگزوز به محیط جلوگیری شود. تابلوی کنترل دیزل ژنراتور نیز یکی از اجزای آن است. این پنل به شما امکان می دهد تنظیمات مختلف روشن و خاموش کردن دستگاه، گزینه های حفظ حریم خصوصی و اندازه گیری خروجی را بررسی کنید.

قسمت های مختلف موتور دیزل ژنراتور

موتور و دینام نقش مهمی در عملکرد دیزل ژنراتور دارند. هر کدام از این دو از اجزای مختلفی ساخته شده اند. در ادامه به بررسی نقش هر قسمت می پردازیم.

اجزای موتور و نقش آنها در عملکرد دیزل ژنراتور

ECU: ECU موتور دیزل در واقع یک کامپیوتر است و دارای عملکردهای زیادی است. موتورهای دیزلی قدیمی این قسمت را ندارند. ECU وضعیت دستگاه را همیشه از طریق سنسورهای موجود در موتور نشان می دهد که می تواند نقش زیادی در نگهداری موتور داشته باشد. از مزایای ECU می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل را کم کنید

سهولت عیب یابی و تشخیص زودهنگام مشکلات موتور

دسترسی به آلایندگی موتور و وضعیت مصرف سوخت

سهولت در طراحی و تولید موتور

ارائه تجهیزات ایمن و راحت به مکانیک ها

فیلتر آب را از سوخت جدا می کند: این فیلتر وظیفه جداسازی آب از سوخت را بر عهده دارد و در صورتی که آب به هر دلیلی جلوی سوخت را بگیرد، این فیلتر از رسیدن آن به موتور جلوگیری می کند و از موتور محافظت می کند.

پمپ دیزل دستی این پمپ دستی برای ارسال سوخت دیزل به پمپ انژکتور استفاده می شود.

فیلتر سوخت: فیلتر سوخت وظیفه تمیز کردن سوخت را قبل از ارسال به موتور دارد.

بخاری: بخاری وظیفه گرمایش در فصول سرد را نیز بر عهده دارد.

فیلتر روغن: این قسمت روغن اضافی موتور را به فیلتر روغن برمی گرداند و به فیلتر شدن و ارسال مجدد آن به موتور کمک می کند.

پمپ تزریق: پس از تمیز کردن سوخت در فیلتر، وارد پمپ تزریق می شود و به کمک این قطعه پمپ می شود.

فیلتر بخار روغن: این فیلتر می تواند در صورت روشن بودن موتور و داغ شدن بیش از حد موتور از آسیب دیدن موتور جلوگیری کند.

ریل سوخت: سوخت قبل از رسیدن به سوزن تزریق در این ناحیه قرار می گیرد.

سوزن تزریق: این سوزن سوخت را به داخل سیلندر تزریق می کند تا موتور را روشن کند.

استارت اتوماتیک: این قطعه در واقع آهنربایی است که با رسیدن ولتاژ به آن می تواند دنده سر استارت را به چرخ دنده فلایویل منتقل کند.

توربوشارژ: با افزایش ارتفاع، غلظت اکسیژن کاهش می یابد و در ارتفاع بالا با کمبود اکسیژن مواجه می شویم. توربوشارژر دستگاهی است که وظیفه آن جبران این کاهش فشار و غلظت اکسیژن در موتور است. در نتیجه قدرت موتور افزایش می یابد. این قطعه می تواند نقش محوری و مهمی در عملکرد دیزل ژنراتور در ارتفاعات داشته باشد.

سیم ها و سنسورها: سنسورهایی وجود دارند که وضعیت انژکتور موتور را نشان می دهند. رادیاتور: رادیاتورها گیربکس و خنک کننده موتور هستند.