آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

علائم آرتریت مفصل ران - نحوه نظارت و درمان


شایع ترین علائم سرطان لگن و ران درد در مفصل ران است. بیشتر اوقات این دردها تدریجی بوده و بدتر می شوند.

آرتروز مفصل ران و مفصل ران یکی از شایع ترین بیماری های مفصلی در افراد بالای 40 سال است که در اثر ساییدگی مفصل ران ایجاد می شود. غضروف اجازه می دهد تا استخوان ها به یکدیگر بپیوندند و علائم دردناکی مانند درد شکم، خشکی و سفتی در لگن و غیره ایجاد کنند.


آیا شما نیز از درد و خشکی در ناحیه باسن یا کمر خود رنج برده اید؟ اگر متوجه شدید این نوع درد در صبح و هنگام نشستن و استراحت بدتر می شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که از درمان ها و داروهای زیادی برای تسکین درد استفاده کرده اید. اما شما خیلی پیشرفت نکرده اید. شما باید در اسرع وقت به یک جراح ارتوپد مجرب و ماهر در شهر خود مراجعه کنید. با توجه به شیوع این عارضه، در این مقاله به بررسی علائم آرتریت لگن و لگن و علائم این بیماری رایج پرداخته ایم.

علائم آرتریت لگن و ران چیست؟

استئوآرتریت مفاصل ران و ران یک بیماری جدی و پیشرونده است که در اثر آسیب و فرسایش مفاصل ران ایجاد می شود. هر مفصل دارای دو استخوان برای حرکت آسان است. برای تسهیل حرکت استخوان، غضروف بین دو استخوان قرار می گیرد. با افزایش سن یا آسیب یا آسیب به غضروف، مفاصل نیز در معرض آسیب و آسیب قرار می گیرند.

استئوآرتریت مفصل ران و ران با ساییدگی و پارگی مفصل ران همراه است. با گذشت زمان، لایه غضروف نازک شده و نوع غضروف تغییر می کند. آرتریت هیپ در ابتدای ظهور هیچ علامتی ندارد، اما به مرور زمان غضروف بین مفاصل ران نازک می شود. علائم بیمار نیز بارزتر خواهد بود. شایع ترین علائم تصلب شرایین لگن و ران به شرح زیر است:

خشکی و ناراحتی شدید در معده و روده

افزایش درد و ناراحتی در لگن و ران پس از بیدار شدن از خواب

تشدید علائم آترواسکلروز باسن و ران در حین فعالیت بدنی

صداهای غیر طبیعی را در باسن و ران بشنوید.

این علائم مربوط به دوره ای است که تنها لایه غضروفی بین مفاصل ران نازک می شود. اما زمانی که لایه غضروفی کاملاً از بین رفته و دو استخوان به سمت یکدیگر حرکت می کنند; بنابراین علائم روماتیسم مفصلی لگن و ران اضافه می شود که بیشتر آنها عبارتند از:

حرکت مفصل بسیار خسته است و بیمار نمی تواند خم و راست شود و به یک طرف بچرخد.

احساس خشکی و درد شدید در ناحیه پاها و زانوها

تشدید بیماری باعث کاهش دامنه حرکتی بیمار و ضعیف شدن عضلات می شود. بنابراین بیمار هنگام راه رفتن می لنگد.

در برخی موارد، طول یکی از پاها ممکن است کوتاهتر از دیگری باشد.

درد حتی با استراحت و نشستن هم از بین نمی رود

این یک بیماری است که می تواند نشستن، راه رفتن، ایستادن و سوار و پیاده شدن از ماشین را دشوار کند که می تواند زندگی روزمره را مختل کند.

مراحل شروع و پیشرفت ساییدگی مفصل ران و علائم آن

آرتریت سال ها طول می کشد تا ایجاد شود و به علائم شدید توصیف شده پیشرفت کند و در چندین مرحله پیشرفت کند. به همین دلیل، درمان آن تا حدودی دشوار است. زیرا علائم تا مرحله پیشرفته ظاهر نمی شوند.

پیشرفت بیماری ساییدگی مفصل ران به سه مرحله کلی تقسیم می شود که شامل موارد زیر می شود:

مرحله 1 - شروع ساییدگی و پارگی مفصل ران.

با افزایش سن یا زمانی که لگن شما آسیب می بیند، تکه های کوچکی از برجستگی های استخوانی به نام استئوفیت ممکن است در ناحیه مفصل ران رشد کنند و این قطعات استخوانی می توانند اندکی به غضروف مفصل آسیب برسانند.

در برخی موارد بیمار در این مرحله درد خفیفی در ناحیه کشاله ران دارد که با فعالیت بدنی بدتر می شود.

مرحله 2 - مرحله میانی

در این مرحله از بیماری، علائم فتق مفصل ران به طور کامل توسط اشعه ایکس و سایر روش های تصویربرداری از مفصل ران مشخص می شود.

در طول این مدت، فضای بین استخوان ها هنوز طبیعی به نظر می رسد، اما ناحیه ای که استخوان ها و ماهیچه ها به هم می رسند شروع به سفت شدن می کند. وقتی ماهیچه ها خشک می شوند، باعث سفت شدن استخوان می شود.

لایه نازکی از استخوان نیز در زیر غضروف مفاصل ایجاد می شود. ممکن است فرد دچار سفتی یا درد در مفاصل شود. ناحیه اطراف مفصل ران می تواند احساس ناراحتی کند، به خصوص پس از اینکه فرد برای مدت طولانی نشسته است.

مرحله 3 - مرحله حاد

مرحله حاد سایش مفصل ران که پس از چندین سال رخ می دهد. در این مرحله آسیب غضروف پیشرفت می کند و فضای بین استخوان ها باریک می شود. اشعه ایکس می تواند به طور کامل از دست دادن غضروف را نشان دهد.

در این مرحله اولین علائم آرتریت ظاهر می شود که می تواند باعث درد و ناراحتی در حین انجام فعالیت های روزانه مانند دویدن، راه رفتن، زانو زدن و خم شدن شود.

آیا این بیماری تنها با علائم پیری کلیه قابل تشخیص است؟ برای تشخیص این بیماری به دکتر مهرداد منصوری مراجعه نمایید.


اگرچه اولین و موثرترین راه برای تایید بیماری، بررسی علائم ساییدگی و پارگی مفاصل است، اما مطمئن ترین روش تشخیصی نیست و توسط پزشک از تکنیک های تصویربرداری جراحی مانند رادیوگرافی برای انجام یک تشخیص استفاده می شود. تشخیص دقیق

برای تشخیص تورم و سفتی مفاصل، پزشک در مورد اولین علائم با شما صحبت می کند و از شما می پرسد که چه زمانی و چقدر بد هستند.

قدم بعدی در تشخیص این بیماری و در واقع همه بیماری ها، معاینه بالینی است دکتر از شما می خواهد که شروع به راه رفتن یا خم شدن و صاف کردن پاهای خود کنید. برای تعیین شدت درد و دامنه حرکت

آخرین و قطعی گام در تشخیص آرتروز هیپ، بررسی تصویر رادیوگرافی از لگن بیمار است. اگر تصاویر اشعه ایکس به پزشک کمک نکرد، از روش های سی تی و ام آر آی استفاده می شود.

چه چیزی باعث آرتریت لگن و کلیه می شود؟

افزایش سن اولین و مهمترین علت آترواسکلروز در ناحیه لگن و ران در افراد مختلف است. با افزایش سن، مفاصل و غضروف ها مانند پوست و سایر قسمت های بدن شروع به تحلیل می کنند و خاصیت ارتجاعی و شادابی قبلی خود را از دست می دهند. علاوه بر افزایش سن، عوامل متعددی در شروع آرتروز مفصل ران نقش دارند:

آسیب غضروف لگن

پس از افزایش سن، آسیب به مفاصل ران و ران، به دلیل آسیب های جدی به مفصل ران، مهم ترین علت علائم آترواسکلروز هیپ و لگن است. در اثر ضربه شدید به مفاصل، استخوان ها می شکنند و غضروف ها آسیب می بینند. این آسیب ها غضروف بین دو استخوان را از بین می برد و در دراز مدت منجر به آترواسکلروز کبدی می شود.

سیاه شدن استخوان ران

سیاه شدن ران یا لگن که نکروز نامیده می شود. به دلیل تغییر در عملکرد رگ های خونی که خون را به سر زن می رساند و خون به مقدار کافی به سر زن نمی رسد، مشکلاتی ایجاد می کند. هنگامی که خون رسانی به سر زن قطع می شود، سلول های این ناحیه می میرند و پس از مدتی استحکام و قوام خود را از دست می دهند. این نرم شدن استخوان ها باعث می شود که مفصل ران به تدریج تغییر شکل داده و ساییده شود.

شکستگی استخوان ران

شکستگی استخوان ران در صورت درمان به موقع مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند. اما این شکستگی ها زمانی که سر استخوان ران به درستی قرار نمی گیرد باعث آسیب و زوال مفصل ران و استخوان ران می شود و این باعث تغییر شکل، ناهماهنگی و تشابه سر استخوان ران و سر استخوان ران می شود.فمور و استخوان ران و آن این دو استخوان را می پوشد. در برابر یکدیگر

در دررفتگی مادرزادی لگن

دیسپلازی هیپ که به نام دیسپلازی هیپ یا دیسپلازی هیپ نیز شناخته می شود، نتیجه رشد نامناسب و نارسایی استخوان ها است. این بیماری با گذشت زمان شکل استخوان ها را تغییر می دهد. هنگامی که کودک مبتلا به این بیماری به بلوغ می رسد، علائم تصلب شرایین در ناحیه باسن و ران ها مشاهده می شود.

عفونت لگن

ایجاد عفونت در مفصل ران می تواند باعث از بین رفتن غضروف در استخوان ران شود و همانطور که می دانید از دست دادن غضروف برابر است با ساییدگی و پارگی مفصل ران و در نهایت ایجاد آرتریت هیپ.