آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

درمان سنگ کلیه از درمان های خانگی تا درمان پزشکی


درمان سنگ کلیه به نوع و اندازه سنگ، سلامت شما، میزان درد و سایر علائم بستگی دارد. درمان سنگ کلیه ممکن است شامل مصرف مسکن ها و ملین ها، نوشیدن آب بیشتر و تغییر رژیم غذایی باشد. در برخی موارد، لیتوتریپسی (سنگ های کلیه را با امواج صوتی تجزیه می کند)، پاپیلوتومی (جراحی برای برداشتن سنگ کلیه) یا آندوسکوپی (جراحی با یک لوله کوچک) ممکن است مورد نیاز باشد.

آیا به دنبال درمانی برای بیماری کلیوی هستید؟ سنگ کلیه می تواند یک مشکل رایج در سنین مختلف باشد. برخی از انواع سنگ کلیه می توانند بدون ایجاد مشکل در کلیه باقی بمانند. با این حال، گاهی اوقات این سنگ ها می توانند به قسمت تحتانی دستگاه ادراری منتقل شوند و مشکلات مختلفی ایجاد کنند. بسیاری از این سنگ ها می توانند بسیار دردناک باشند و نیاز به درمان خاصی دارند. راه های زیادی برای درمان سنگ کلیه و دفع سنگ کلیه وجود دارد، از درمان های خانگی گرفته تا دارو و جراحی. در این مقاله با روش های مختلف درمان سنگ کلیه بیشتر آشنا می شویم.

درمان سنگ کلیه چیست؟

درمان سنگ کلیه بر اساس تشخیص پزشک است. متخصصان پزشکی معمولاً سنگ کلیه را بر اساس اندازه، محل، نوع سنگ کلیه و غیره تشخیص می دهند. همانطور که گفته شد، درمان سنگ کلیه می تواند شامل درمان های خانگی، دمنوش ها و داروهای گیاهی برای از بین بردن سنگ کلیه و درمان های دارویی باشد.

سنگ کلیه می تواند بسیار کوچک باشد. اما به تدریج رشد می کنند و اندازه آنها افزایش می یابد. بنابراین درمان یکی از مهمترین اقدامات بعد از تشخیص سنگ کلیه است.

درمان سنگ کلیه با دارو

اگر هر نوع سنگ کلیه دردناک باشد و باعث ناراحتی شود، بیمار پس از مراجعه به متخصص اورولوژی و انجام آزمایشات و معاینات لازم بهترین درمان پزشکی را دریافت می کند. اندازه سنگ می تواند بسیار کوچک باشد و پزشک به دفع سنگ کلیه کمک می کند، مانند نوشیدن آب زیاد و هیدراته ماندن. در برخی موارد به بیمار مسکن نیز داده می شود. سایر درمان های پزشکی از مصرف داروها تا روش های خاص تر برای برداشتن سنگ ها متفاوت است.

اگر به دنبال راهی برای درمان سنگ کلیه هستید، باید با یک نفرولوژیست مشورت کنید. شما می توانید در صفحه پزشک ما با بهترین پزشکان تماس بگیرید. علاوه بر انجام عمل حضوری، امکان مشاوره تلفنی با متخصص مغز و اعصاب نیز وجود دارد.

1. قرص برای درمان سنگ کلیه

پزشک می تواند برای درمان سریع درد سنگ کلیه به شما دارو بدهد. این نوع دارو که مسدود کننده آلفا نامیده می شود، ماهیچه های مجرای ادرار را شل می کند و به دفع سریعتر و با درد کمتر سنگ کلیه کمک می کند.

نمونه هایی از مسدود کننده های آلفا تامسولوسین (Flomax) و ترکیب دوتاستراید و تامسولوسین هستند. شربت دفع سنگ کلیه همچنین حاوی ترکیبی از سیترات منیزیم و سیترات پتاسیم است که می تواند به عنوان دارویی برای درمان سنگ کلیه استفاده شود. اما سنگ های اسید اوریکی معمولا تنها سنگ های کلیه هستند که گاهی با دارو برطرف می شوند و برای این منظور نمک های سیترات قلیایی یا بی کربنات سدیم و گاهی آلوپورینول در نظر گرفته می شود.

2. نام آمپول دفع سنگ کلیه

آمپول کترولاک برای درمان سنگ های کلیه که بسیار دردناک هستند و ترشحات آنها می تواند برای بیمار دردناک و تحریک کننده باشد استفاده می شود. این دارو یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که می تواند برای دفع سنگ کلیه استفاده شود. اما در صورت وجود مشکلات و بیماری های کلیوی باید در مصرف این دارو احتیاط کرد.

3. خرد کردن سنگ

یکی از رایج ترین روش های درمانی سنگ کلیه، روش تهاجمی سنگ شکنی است. در این روش، پزشک می تواند از سرنگ خارجی لیتوتریپسی NIH برای شکستن و شکستن سنگ کلیه به قطعات کوچکتر استفاده کند. سپس تکه های کوچک سنگ کلیه از مجرای ادرار عبور می کنند. در این نوع درمان، پزشک می تواند به بیمار تزریق کند. در خرد کردن سنگ، از امواج صوتی برای ایجاد ارتعاشات قوی برای شکستن سنگ به قطعات کوچکتر استفاده می شود. این روش 45 تا 60 دقیقه طول می کشد و ممکن است باعث درد متوسط ​​شود.

درمان موثر شکستگی سنگ چیست؟

گاهی از دارو نیز برای شکستن سنگ های بزرگ به قطعات کوچک استفاده می شود. این داروها برای کمک به حل سریع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل مجدد آنها استفاده می شود. سیترات پتاسیم یکی از رایج ترین داروهای مورد استفاده برای درمان انواع سنگ کلیه با اسید اوریک است.

4. آندوسکوپی

بسته به اندازه سنگ و محل آن می توان از روش های مختلفی برای حذف سنگ کلیه استفاده کرد. یکی از روش هایی که برای درمان سنگ های بزرگ کلیه استفاده می شود آندوسکوپی یا سیستوسکوپی نام دارد. در طول سیستوسکوپی، پزشک از سیستوسکوپ برای بررسی داخل مجرای ادرار و مثانه استفاده می کند تا سنگ هایی را در مجرای ادرار یا مثانه بیمار پیدا کند. سپس بسته به شرایط و اندازه سنگ می توان آن را با ابزار دیگری جدا کرد و یا با لیزر به قطعات کوچکتر برش داد.

5. اورتروسکوپی

اورتروسکوپی روش دیگری است که برای درمان سنگ کلیه استفاده می شود. در طول یورتروسکوپی، پزشک از یک یورتروسکوپ استفاده می‌کند که طولانی‌تر و باریک‌تر از سیستوسکوپ است تا تصاویر دقیقی از پوشش داخلی حالب و کلیه را ببیند. پزشک اورتروسکوپ را از مجرای ادرار عبور می دهد تا کل دستگاه ادراری را ببیند.

هنگامی که سنگ پیدا شد، پزشک می تواند آن را خارج کند یا آن را به قطعات کوچک تقسیم کند. پزشکان این روش ها را در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می دهند. معمولاً بیمار می تواند همان روز به خانه برود.

6. نفرولیتوتومی از راه پوست یا نفرولیتوتومی از راه پوست

روش دیگر درمان سنگ کلیه، نفرولیتوتومی از راه پوست یا PCNL است. این روش نوعی جراحی است که شامل استفاده از یک ابزار تلسکوپی نازک به نام نفروسکوپ است. در این روش برش کوچکی بر روی کمر بیمار ایجاد می شود و نفروسکوپی برای وارد شدن به کلیه بیمار عبور داده می شود. سپس ابزارهایی برای برداشتن سنگ وارد می شود. سنگ توسط لیزر یا انرژی پنوماتیک برداشته یا به قطعات کوچکتر شکسته می شود. PCNL همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. برای درمان سنگ کلیه با دکتر کیوان آقامحمدپور تماس بگیرید.


درمان در منزل

بسیاری از مردم ممکن است حتی ندانند که سنگ کلیه دارند یا به اندازه کافی کوچک هستند که با درمان های خانگی برطرف شوند. درمان گیاهی کلیه ها می تواند شامل رژیم غذایی، تغییر رژیم غذایی، دمنوش ها و داروها و غیره باشد.

1. درمان با آب آشامیدنی

آب می تواند ادرار را رقیق کرده و حجم آن را افزایش دهد، به طوری که مواد پراکنده در ادرار متبلور نشوند. نوشیدن آب یک درمان سریع برای سنگ کلیه در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، هیدراته ماندن می تواند به دفع سریعتر سنگ کلیه کمک کند.

2. سنگ کلیه را با آب لیموی تازه درمان کنید.

مایعات غیر از آب را نیز می توان به عنوان درمان خانگی سنگ کلیه در نظر گرفت. یکی از این مواد آب لیموی تازه است. بر اساس برخی منابع، آب لیمو می‌تواند به حل کردن سنگ‌های کلیه و حذف آن‌ها کمک کند. لیمو حاوی سیترات است که یک ماده شیمیایی است که از تشکیل سنگ های کلسیمی جلوگیری می کند. سیترات همچنین می تواند سنگ های کوچک را بشکند و به آنها اجازه دهد راحت تر عبور کنند.

3. درمان خانگی سنگ کلیه با کرفس

در بسیاری از منابع طب سنتی از کرفس به عنوان داروی سنگ کلیه یاد شده است. یک مطالعه در سال 2019 روی موش ها نشان داد که عصاره کرفس می تواند به شکستن سنگ کلیه کمک کند. به دلیل تاثیر مثبت این ترکیب، به عنوان معجزه آسا برای درمان سنگ کلیه در خانه شناخته می شود.

4. درمان سنگ کلیه با انار

آب انار قرن هاست که برای بهبود عملکرد کلی کلیه و درمان بیماری های کلیوی استفاده می شود. انار سنگ ها و سایر سموم را از سیستم ادراری دفع می کند. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است که به حفظ سلامت کلیه کمک می کند و ممکن است در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نقش داشته باشد. همچنین با کاهش سطح اسیدیته، خطر عفونت مجدد را کاهش می دهد.

5. دفع سنگ کلیه با ریحان

ریحان سرشار از مواد مغذی است. این دارو به طور سنتی برای درمان بیماری ها و عفونت های دستگاه گوارش استفاده می شود. با این حال، برخی منابع این را یک داروی گیاهی برای سنگ کلیه می دانند. آب ریحان حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی است که می تواند به حفظ سلامت کلیه کمک کند. با این حال، شواهد کمی برای حمایت از این درمان وجود دارد.

برای امتحان این کار، یک چای از برگ های تازه یا خشک ریحان دم کرده و چند فنجان در روز بنوشید. همچنین می توانید ریحان تازه را آب کنید یا به اسموتی اضافه کنید. مشخص نیست که آیا مصرف آب ریحان در مقادیر زیاد یا در مدت زمان طولانی بی خطر است. بدون تحقیقات بیشتر، اثرات دراز مدت نامشخص است. اگرچه تحقیقات بسیار کمی در مورد اثرات ریحان بر سنگ کلیه وجود دارد، ریحان دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

6. درمان بیماری های کلیوی با سیاه دانه و عسل

ترکیب عسل به عنوان یک ضد التهاب با سایر مواد مانند جوش شیرین، سرکه سیب، آب لیمو و غیره به عنوان یک درمان خانگی برای سنگ کلیه در نظر گرفته می شود. جدای از این ترکیبات می توانید از مخلوط سیاه دانه با عسل نیز برای از بین بردن سنگ کلیه در خانه استفاده کنید.

7. درمان خانگی سنگ کلیه با هندوانه

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد؛ اما در میان روش های خانگی برای دفع سنگ کلیه، یکی از گزینه ها استفاده از هندوانه آب پز است. از بین بردن سنگ کلیه هندوانه بهترین درمان خانگی سنگ محسوب می شود. درمان فوری درد سنگ کلیه با هندوانه این است که معمولا پوست و تخمه هندوانه را می جوشانند و می جوشانند و پس از پخته شدن از صافی رد می کنند و می خورند.