آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

چرا فرانسه مهد عطر جهان است؟


وقتی کلمه عطر را می شنویم اولین چیزی که معمولاً به ذهنمان می رسد بوی مطبوع و مطبوع است. پس از آن احتمالا در بین کشورها، کشور فرانسه، زادگاه عطر در جهان را به خاطر خواهید آورد. این کشور اروپایی بدون شک به عنوان مهد عطرسازی در جهان شناخته می شود. اما سوالی که پیش می آید این است که چرا نام کشور فرانسه تا این حد با عطر و عطر گره خورده است؟ آیا فرانسوی ها اولین کسانی بودند که عطر تولید کردند؟ آیا اولین عطرهای جهان در فرانسه ساخته شدند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات در این مقاله با آموزشگاه عطر همراه باشید.


تاریخچه عطرسازی در فرانسه

در واقع، باید بگوییم که فرانسه اولین کشوری نیست که عطر را اختراع کرده است. زیرا عطر ابتدا در بین النهرین ساخته شد و یونانیان و رومیان باستان اولین کسانی بودند که عطر را به جهان معرفی کردند. در گذشته مردم اروپا برای تامین آب با مشکلات زیادی مواجه بودند. به دلیل شیوع بیماری های عفونی، فرانسوی ها استحمام را عامل بسیاری از بیماری ها می دانستند و به همین دلیل استحمام را برای مردم کاری سخت و خطرناک می دانستند.

اگرچه نظافت و شستشو در قرون وسطی رایج بود، اما به دلیل شیوع طاعون در دوران رنسانس، حمام های عمومی به دستور پزشک هنری دوم بسته شدند. بنابراین مردم برای پنهان کردن بوی بد بدن به استفاده از عطرها روی آورده اند. در فرانسه که در حال حاضر خاستگاه عطرهاست، وجود میدان های وسیع که بهترین و با ارزش ترین مواد اولیه تولید عطر به شمار می رود، باعث شد تا تولید عطر در این کشور معروف و باکیفیت باشد. همه این دلایل باعث شد فرانسه خاستگاه عطرها در جهان باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین عطرهای فرانسوی در شهر Grasse ساخته شدند. این شهر به دلیل داشتن دشت ها و مزارع پر از گل و سایر مواد اولیه برای تولید عطر، به پایتخت عطر جهان مشهور شده است.

ویژگی های اولین روش های عطر سازی 



در ابتدا عطرهایی که تولید می شد به دلیل برخی مواد طبیعی مانند عصاره کاسیس، عنبر و گل بوی بسیار تند داشت. اما این عطر برای مدت طولانی روی پوست باقی می ماند و مشکل بوی فرانسوی بدن را حل می کند. با گذشت زمان، با استفاده از عطرها و به عنوان خوشبوکننده به جای کاهش بوی بدن، عطرها متعادل تر شدند و در نهایت با کشف الکل، عطرها نرم شدند.

کیف نام یکی از اولین عطرهایی بود که با معروف ترین ترکیب ساخته شد. برای ساخت این عطر، گل رز، عنبر و مشک استخراج شده و با 30 اسانس طبیعی دیگر ترکیب شده است. اولین عطری که پس از کشف الکل ساخته شد به نام لادورن نیز شناخته شد. طبق یک افسانه قدیمی، ملکه مجارستان عاشق پادشاه هلند شد و برای جلب توجه او، عطر Lodoorn را ساخت.

اولین کارگاه عطرسازی در فرانسه

زمانی که کاترین دو مدیسیس با هانری دوم پادشاه فرانسه ازدواج کرد، عطرسازی خود را از ایتالیا به دربار فرانسه منتقل کرد. کارگاه این عطرساز ایتالیایی مجهز به یک راهرو مخفی است که مستقیماً به کاخ سلطنتی منتهی می شود. این امر دزدیدن فرمول عطر را غیرممکن می کند. در زمان سلطنت هنری دوم، فرانسه پایتخت عطر جهان شد.

در سال 1356 دستکش های معطر وارد بازار فرانسه شد و مورد استقبال بی نظیری قرار گرفت. این دستکش ها فضایی را برای تولید سایر محصولات معطر مانند چرم، پوشاک و حتی لوازم خانگی معطر ایجاد می کنند.

در پایان قرن هجدهم با کشف الکل و استفاده از آن در صنعت عطرسازی، اولین ادکلن ساخته شد. از موادی مانند لیمو، پرتقال و رزماری نیز در ادکلن ها استفاده شده است. ادکلن کاربردهای دیگری نیز داشت، از جمله آب معطر برای حمام، دهانشویه و نوشیدنی. به مرور زمان طراحی شیشه های عطر نیز مورد توجه قرار گرفت و از فرم ساده خود خارج شدند.

یکی دیگر از عطرهای معروف فرانسوی گیوتین نام داشت که در انقلاب کبیر فرانسه منتشر شد و توسط انقلابیون و مردم عادی استفاده می شد.

مهمترین دوره ای که صنعت عطرسازی به اوج خود رسید و در فرانسه شناخته شد، دوران ناپلئون بناپارت بود که در گراس اسانس ساخته می شد. به گفته مورخان، بنیانگذار شیمی اسانس یک آلمانی به نام رودولف بود. پس از آن، Antoine Lavoisier که اساس این علم را در Grasse توسعه داد، نقش مهمی در صنعت اسانس و عطر ایفا کرد.

ارواح طبیعی

امروزه به دلیل استفاده محدود از برخی مواد طبیعی، اسانس های مصنوعی شبیه سازی شده در عطرسازی هم در فرانسه، خانه عطرسازی و هم در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، مایع آمنیوتیک مایع در غدد یا عضلات نهنگ ها در بدن ماهیچه ها وجود دارد و آنها را در معرض خطر صید بی رویه و در نهایت انقراض قرار می دهد. به همین دلیل بسیاری از برندهای معروف دنیا روش های استخراج خود را تغییر داده و اسانس های طبیعی را جایگزین اسانس های مصنوعی کرده اند.

برخی از برندهای فرانسوی

اگر بخواهیم برندهای معروف تولید شده در فرانسه، زادگاه عطرها را نام ببریم، می توان از دیور، ایو سن لورن، لانکوم، آزارو، گرلن، لانوین، مارلی، ون کلیف اند آرپلز، آتلیه فلو، ات لیبک نام برد. دوکانگه و اورلوف...