آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

راه تبلیغ بازار خان یزد


این آتشکده گواهی است بر همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف و بازدید از آن ما را تا حدودی با آموزه های دین زرتشت (مَزدَیَسنا) آشنا می سازد. در این مقاله شما را با جاذبه های گردشگری و توریستی یزد آشنا کردیم. این مقاله برای تمامی افراد مفید خواهد بود. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به بررسی تمامی ابعاد و مشخصات این آتشکده پرداخته شده و راز شعلهور بودن آتش 1500 ساله بیان میشود. توسعهٔ سریع شهری، مردمی که در جریان درگیریها گریخته بودند را دوباره به شهر کشاند، همچنین طغرل پایتخت حکومتش را از ری به اصفهان منتقل کرد. تاریخ نشان میدهد این امنیت نیز دائمی نبود و دوباره این آتش، کوچی نزدیک به دو قرن در روستاهای زرتشتنشین شهر یزد را از سر گذراند. به طوری که با جرأت می توان ادعا کرد که این میدان همراه با فضاهای تکمیلی و عناصر مربوط به آن یعنی عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، توحید خانه، سردر قیصریه و راسته بازارها به تنهائی با تمام زیبائی ها و جاذبه های جهانگردی ایران برابری می کند. بخش بیرونی از جلوخان و سردر، تالار آیینه، عمارت تهرانی دو بازارچه و آبانبار تشکیل شده است. تالار موسیقی عمارت عالی قاپو در بالاترین طبقه قرار دارد. حوضی گرد روبروی این بنا قرار دارد و دورتادور عمارت نیز با درختان سرو و کاج احاطه شده است.

Chahār Bāgh school, also known as Shah school, is a 17-18th century cultural complex in Isfahan, Iran. The compound was built during the time of Soltan Hossein, a Safavid king, to serve as a theological and clerical school to train those who were interested in such sciences. In order to finance the school, Soltan Hossein's mother had a large caravansary built nearby, the income of which went to the foundation. The monumental portal from the main avenue of Shah Abbas leads directly into a domed octagonal vestibule. ساختمان آتشکده یزد، دو متر بالاتر از زمین و در میان باغی پر از درختان سرو و کاج احداث شده و درمقابل درب ورودی، حوض دایرهای شکلی وجود دارد. علت این که این میدان را با نام “نقش جهان” می خوانند به دلیل وجود باغی بود که در دوران صفویه در این میدان قرار داست. از آثاری که هنوز هم در کل کشور ایران بارز است این می باشد که راه های عمود برهمی را ساخته اند که از کوهستان ها به داخل کویرها و نمکزار ها کشیده شده بود در طی این شبکه ها وسایل آسایش و رفاه مردم را فراهم کرده بودند، از دیگر آثار می توان به کاروانسراهای بزرگ و کاخ ها، باغ های خوش منظره و ساختن رباط ها اشاره کرد. سازه این بنا از خشت و گل ساخته شده و در طی ادوار گذشته دست خوش تغییرات بسیاری شده است. هتل هشت بهشت در مرکز شهر تاریخی و هنری اصفهان بنا شده ایت. سبک معماری کاخ هشت بهشت به شیوه اصفهانی می باشد. در کنار آتشکده، یک ساختمان به عنوان موزه طراحی شده که در آن، عکسها، ماکتها و دیگر نوشتههای مربوط به مراسمهای زرتشتیان مانند جشن نوروز، مراسم سدرهپوشی، جشن ازدواج، جشن سده و همچنین عکسهایی از آداب و رسوم مردمان زرتشتی ایران، به نمایش گذاشته میشوند.

در گذشتههای دور، لوازم کافی مانند کبریت یا دیگر وسایل برای روشن کردن آتش وجود نداشت. این ضربالمثل در قدیم به کسانی اشاره داشته که فرزندی ندارند تا برای اهل خانه آتش بیاورد و اجاق خانه را روشن کند. داستان این آتشکده بسیار طولانی و جذاب بوده، به طوریکه با دانستن این داستان، افراد برای دیدن آن مصممتر خواهند شد. شاید داستان عجیب و شگفتآور همین آتشکده است که آن را به یکی از سه آتشکده مهم ایران و یکی از نمادهای زیبای شهر یزد تبدیل کرده است. برج خاموشان یکی از نمادهای شهر یزد در ایران است. این برج یک برج مربوط به دوره قاجاریه بوده و معماری سنتی ایرانی دارد و در محله خاموشان واقع شده است. این برج به عنوان نقطهای برای نگهداری چراغها به منظور نشاندهی مساجد و مکانهای مذهبی در یزد به کار میرفته است. آتشکده زرتشتیان یزد که به آتشکده بهرام (وَهرام) نیز شهرت دارد، یکی از مهمترین نیایشگاه های زرتشتیانِ ایران است که در سال 1313 شمسی ساخته شد. آتش مقدس آتشکده بهرام یزد از آتش همیشه فروزان آتشکده فرزنبغ استان فارس گرفته شده است. عبدالمجید شاکری شمسی معاون میراثفرهنگی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان یزد گفت: یکی از مسائل مهم هرساله ما در نوروز رفع مشکل ترافیکی بافت به بهترین شیوه و تأمین پارکینگ موردنظر است که امسال نیز در این خصوص تمهیدات ویژهای در نظر گرفته شده است.

اگر از وسیله نقلیه شخصی نیز استفاده کنید مشکل پارک برای ماشین نخواهید داشت زیرا در اطراف بازار خان یزد پارکینگهای عمومی بسیاری وجود دارد که از هر کدام از آنها برای پارک ماشین خود می توانید استفاده کنید. در دوره شاه عباس اول و در سال 1021 هجری قمری، آن باغ را تا حدود امروزی وسعت داده­اند و در اطراف آن مشهورترین و عظیم­ترین بناهای تاریخی اصفهان را به وجود آورده­اند (عمرانی، 1384). میدان نقش جهان به همراه مجموعه بناها و فضاهای تکمیلی آن شامل مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو، توحیدخانه، سردر قیصریه و راسته بازار و موقعیت آن در مرکز شهر و در شرق گردشگاه چهارباغ، یکی از ویژگی­های معماری عصر صفوی و عضو اصلی گسترش شهر به شمار می­آید. این کافه برای قرارهای کاری، دورهمیهای دوستانه و خانوادگی گزینه مناسبی به شمار میرود. کافه ایرونی با فضای مناسب، حس خوب و غذای باکیفیت از میهمانان خود پذیرایی میکند.صبحانه کافه ایرونی رولت فرانسوی، صبحانه آمریکایی، صبحانه ایرونی، سوسیس و تخممرغ، املت گوجه با سالاد، کلاب بیکن تخممرغ و انواع تست را شامل میشود. تالار مرکزی کاخ چهلستون که اختصاص به میهمانان و شخصیت های کشورهای خارجی داشته، حاوی نقاشی هایی است که وقایع تاریخی دوران های مختلف را بیان می دارند. این هتل با معماری مدرن و ظرافت های سنتی، همگام با علم نوین هتلداری، بر میزبانی خود از میهمانان عزیز رنگ حقیقت بخشیده است. در کنار بافت قدیمی خشتی یزد، رنگ فیروزه ای مناره ها و گنبد این مسجد ترکیب رنگ بسیار زیبایی را بوجود آورده که دیدن آن ناخودآگاه احساس آرامش خاصی را به همراه دارد. یکی از این شبستانها (شبستان شرقی) بزرگتر اما ساده و بیتزیین است و دیگری (شبستان غربی) کوچکتر است اما تزییناتی با کاشیهای خشت هفت رنگ دارد و محراب آن نیز از زیباترین محرابهای مساجد اصفهان است.

دومین ویژگی مهم معماری مسجد امیرچخماق، دو شبستان آن است. این سر درب در بخش شمال میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد و جزو آثار تاریخی بسیار مهم اصفهان نیز به حساب می آید. از این جهت یکی از مهم ترین کلیساهای شهر محسوب می شده است. آتش دادگاه یا آدروگ ساده ترین نوع آتش در آیین زرتشتی می باشد. آتش دادگاه تنها یک آتش خانگی است که به وسیله ی یک روحانی زرتشتی تقدیس شده است و افراد عادی زرتشتی نیز اجازه داشتند به آن خدمت کنند و هیزم آتش را فراهم آورند. همچنین مکان آتشکده به عنوان دادگاه نیز کاربرد داشته و در آن، موبد به دادرسی مردم مشغول بوده است. علاوه بر آن، گرما و روشنی که بر روی زمین در دسترس مردم قرار میگیرد، آتش خواهد بود. این پل در گذشته دارای ۴۰ دهانه بود لکن در طول سالهای متمادی ۷ دهانه آن بسته شد و لذا به سی و سه پل مشهور گردید. همانطور که پیشتر گفته شد آتش درونِ آتشکده یِ شهر یزد بیش از 1500 سال است که قدمت دارد و در طول این زمان همواره روشن مانده است. از طرف دیگر ارزش تاریخی و معنوی این آتشکده را به قدمت طولانی آتش مقدس درون آن میشناسند؛ آتشی که خادمان آیین زرتشت طی صدها سال از زمان ساسانیان تاکنون از آن محافظت کردهاند تا همواره گرمابخش و روشن باقی بماند.

این را میتوان از روی سفرهای مکرر وی به هند برای دعوت از انجمن پارسیان هند درک کرد. تنها تزئین بکار رفته در این بنا، نماد “فر کیانی” (فرَوَهر) است که در بالای آتشکده خود نمایی می کند و بازدیدکنندگان را به اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک دعوت می کند. اصفهان یکی از مقاصد پرطرفدار نزد گردشگران خارجی است و سی و سه پل جاذبه ای است که حتما به دیدن آن می روند. یکی از مزیت های این شرکت گردشگری، فراهم کردن اقامتگاه بومگردی در یزد، شیراز و اصفهان است. در اینجا شما را با شرکت گردشگری آسمان کاروانسراهای اصفهان، یزد ،شیراز آشنا میکنیم. پیشنهاد میکنیم به همراه دوستان و یا خانواده به این مجموعه بروید و ساعات خوشی داشته باشید. بعد از گذشت این مدت، در سال 852 هجری، آتش به محله از یزد به نام “خلف خان علی” آورده و در خانه موبد زرتشتی بزرگ یعنی “موبد تیرانداز آذرگشسب” از این آتش محافظت گردید. سفر به یزد را بهتر است در روز های خنک سال یعنی بهار و پائیز انجام دهید. اگر روزی خواستید به اصفهان سفر کنید حتما این خانه را در برنامه خود قرار دهید. دو تصویر دیگر که یکی روبهروی در ورودی تالار و دیگری مقابل آن است، جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل اول و جنگ کرنال در زمان نادر شاه افشار را به نمایش میگذارند. یکی از این اماکن مقدس که به پیروان دین زرتشت تعلق دارد و از گذشته های دور تا به امروز به بخشی از هویت فرهنگی شهر یزد تبدیل گشته است، آتشکده زرتشتیان نام دارد. آتش 1500 ساله ی بهرام (وَهرام) جاذبه ی اصلی این آتشکده است که هرسال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می کند. آتشکده بهرام در شهر یزد، در خیابان آیتالله کاشانی قرار گرفته است. در داخل تالار اصلی آتشکده بهرام یزد، عکسی از زرتشت قرار داشته و همچنین سایر عکسها و نوشتههای مربوط به این دوران و دین زرتشت وجود دارد.

در قلب این شهر آتشی 1500 ساله وجود داشته که در آتشکده بهرام یزد نگهداری میشود. سرانجام پس از ساخته شدن آتشکده ی شهر یزد، سفر چند صد ساله ی آتش بهرام به پایان رسید و این آتش درون آتشدان آتشکده ی شهر یزد مامن یافت. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در زمان ساسانیان سه آتشکده اصلی وجود داشت که شعله های آتش بهرام در آنها فروزان بود. سرپرسى سایکس انگلیسى در شرحى که راجع به پل زاینده رود نوشته بود گفته بود که این پل با اینکه روى به ویرانى نهاده از پل هاى درجه اول عالم است و اما تاورنیه تعصب ملى نگذارده که در قضاوت خود انحراف نورزد، گرچه تاورنیه در کلیه موراد نظرش ساده نبود و اغلب خواسته است بناها و یدگر آثار ایران را کوچک و پست جلوه دهد و از دیگران هم استفاده کرده که در تجلیل اصفهان غلو کردهاند. گنبد با چهار قوس به چهار ستون بزرگ متصل به دیوارهای شمالی و جنوبی بنا تکیه کرده است. در گرداگرد این گنبد مدور و بزرگ هشت پنجره تعبیه کردهاند. در این قسمت یک حوضچه تعبیه شده است که ماهیهای گلد فیش بسیار بزرگی در آن زندگی میکنند. در ایران باستان، شغل اغلب افراد کشاورزی بوده و مبنای زندگی آنها، بر پایه نور و گرمای خورشید است.

این موزه تاریخ چند هزار ساله آب و قنات های کشور ایران را به ما نشان میدهد که علاوه بر تفریح و گردش در این موزه ی زیبا و دیدنی شما میتوانید اطلاعات مهمی را نیز از آن به دست آورید. از دیگر قسمت های آتشکده زرتشتیان یزد می توان به تالار و آب انبار اشاره کرد. این آتش نخست به شهر “عقدا” در یزد منتقل شد و در حدود هفتصد سال در آنجا روشن ماند. آتش بهرام (وَهرام) درون آتشکده زرتشتیان یزد، در واقع همان آتش بهرام درون آتشکده آذرفرنبغ است که به منظور حفاظت از آن در جریان حمله ی بیگانگان به شهر یزد منتقل شد. موبدان زرتشت در این قرن برای محافظت از آتش مقدس در برابر هجوم دشمنان به شهر یزد، آن را به آتشکده بزرگ شهر منتقل کردند. ساختمان اصلی آتشکده در زمینی به مساحت تقریبی پنج هزار متر مربع واقع شده است. آتشکده بزرگ شهر یزد نیز در طی حملات مهاجمان، تخریب شد و خادمان زرتشت تصمیم گرفتند تا آتش را به غاری ناشناخته واقع در کوه اِشکَفت یزدان ببرند و درنتیجه قریب به 30 سال آتش را در امن و امان نگه دارند. هر فردی اجازه ندارد به آتش بهرام خدمت کند و سوخت آن را فراهم آورد، تنها موبدانی که دارای شرایط و درجات خاص دینی باشند، اجازه دارند برای خدمتگزاری وارد اتاق محل نگه داری آتش شوند.