آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

ریاضی چیست؟


میشه ریاضی رو در چند جمله معرفی کنید؟

آیا می توان ریاضیات را در چند جمله خلاصه کرد؟ بدیهی است که معرفی علوم پایه به ویژه ریاضیات که مادر همه علوم به شمار می رود، کار بسیار دشواری است; زیرا ریاضیات از یک سو ذهنی و انتزاعی و از سوی دیگر عملی است و در نتیجه تعریف ما باید کلی باشد تا تمامی جنبه های دانش ریاضی را پوشش دهد. «اندروگلیسون» ریاضیدان آمریکایی در مقدمه ای بر ریاضیات می گوید:

«ریاضیات علم نظم است و هدف آن یافتن، توصیف و درک نظمی است که در موقعیت‌های ظاهراً پیچیده یافت می‌شود، و ابزارهای اساسی این علم مفاهیمی هستند که به ما امکان می‌دهند آن نظم را توصیف کنیم».

دکتر. دیبایی، استاد ریاضی دانشگاه تربیت معلم تهران نیز در مقدمه ریاضیات می گوید:

«علم ریاضی پذیرش پدیده های طبیعی است که در گیاهان و موجودات دیگر می بینیم، علم ریاضی این پدیده ها را طبق قانون طبقه بندی کرده و می پذیرد و آنها را بسط می دهد.

دکترای ریاضی، استاد ریاضی نیز در مقدمه ریاضیات می گوید: «ریاضی علم الگوبرداری از علوم دیگر است؛ یعنی زبان رایج نظریه های علمی سایر علوم، علم ریاضی است و امروز اگر علم نتواند. به زبان ریاضی بیان شود، علم نیست.

برخلاف تصور برخی افراد، ریاضیات مجموعه‌ای از فرمول‌ها و قواعد نیست که بتوان در هر مکان و هر زمان از آن استفاده کرد، بلکه ریاضیات عبارت است از درک مسئله و درست فکر کردن برای رسیدن به پاسخ، برای به دست آوردن این توانایی، دانش‌آموز باید صبور باش. و حوصله ای که نیاز دارید تا بتوانید حتی ساعت ها به مسائل ریاضی فکر کنید و در نهایت با تخیل و خلاقیت آنها را حل کنید.

مقدمه ای بر گرایش های ریاضی:

ریاضیات یک هنر کهن است، از آغاز، یکی از معنوی ترین و در عین حال علمی ترین تلاش های بشری است. یعنی پس از 1800 سال قبل از میلاد، زمانی که بابلی ها ویژگی های انتزاعی اعداد را مطالعه کردند، ریاضیات به عنوان ابزاری روزمره برای اندازه گیری زمین، مسیریابی و ساختن ساختمان های بزرگ عمل می کرد.

امروز هم همینطور است و شاید به همین دلیل است که در ریاضیات با دو گرایش ریاضی محض و کاربردی روبرو هستیم. اما آیا می توان این دو گرایش ریاضی را به طور کامل از یکدیگر جدا کرد؟ آیا می توان گفت که ریاضیات محض فقط یک فعالیت ذهنی است و کاربردی ندارد و ریاضیات کاربردی کاربرد ریاضیات را در علوم و فنون مختلف بررسی می کند؟ به گفته ریاضیدان بزرگ انگلیسی «هارولد هاردی» فقط برای زیبایی ریاضیات (ریاضیات محض) باید انجام شود و این علم ارزش علمی ندارد؟

باید گفت که امروزه چنین دیدگاهی غیرقابل قبول است، اما به عقیده ریاضیدانان، حتی ریاضی ترین دروس مانند هندسه، نظریه اعداد و منطق دارای اهمیت علمی هستند و بنابراین ریاضیات را نباید از هم جدا کرد. در دو جریان: ریاضی محض و ریاضی کاربردی.

مرجع: https://lotusmath.ir/teaching-mathematics-cat-ensani/ریاضی-دهم-انسانی/