آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری


آیا تا به حال خواسته اید یک چاپگر بخرید؟ چاپگرها یکی از مهم ترین وسایلی هستند که در هر کسب و کار و تقریباً در هر محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. زمینه استفاده از آن بسیار زیاد است و گاهی اوقات می توان چندین نوع چاپگر را حتی در شرکت ها یا سازمان های خصوصی مانند انتشارات، دفاتر نشر روزنامه و ... مشاهده کرد. پرینترهای لیزری و جوهرافشان از مهم ترین و پرکاربردترین پرینترهای موجود در بازار هستند. هر دوی اینها مزایا و معایبی دارند و کاربردهای خاصی دارند. مقایسه ها و بررسی های تخصصی به شما کمک می کند تا انتخاب های بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. در این مقاله سعی کرده ایم تفاوت چاپگرهای جوهرافشان و لیزری را به زبان ساده توضیح دهیم.


مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته پرینترهای لیزری و جوهرافشان از نظر کارایی تفاوت های زیادی دارند. اگرچه این دو چاپگر وظیفه چاپ را بر عهده دارند، اما عملکرد، هزینه های نگهداری و حتی مزایا و معایب آنها برای همه متفاوت است.

سوال اینجاست که چه عواملی این دو چاپگر را متمایز می کند. پرینترهای جوهرافشان یا لیزری چیست؟


چه چاپگر الاغ و جوهر افشان؟

چاپگرهای جوهرافشان دستگاه هایی هستند که قطرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند. این نوع چاپگرها معمولاً مقرون به صرفه و از نظر ظاهری جمع و جور هستند.

از آنها می توان هم برای چاپ متون و هم برای چاپ تصاویر رنگی با کیفیت بالا استفاده کرد. اکثر عکاسان از چاپگرهای جوهرافشان حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما اولا، اگرچه این نوع چاپگرها ممکن است قیمت مناسبی داشته باشند، به خاطر داشته باشید که هزینه نگهداری و خرید کارتریج آنها بالا خواهد بود.


پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری نیز دستگاه چاپ محسوب می شوند. با این حال، آنها روش چاپ کاملا متفاوتی نسبت به چاپگرهای جوهرافشان دارند. اساساً این نوع چاپگر با استفاده از اسکن لیزری داده ها را از رایانه یا لپ تاپ به یک صفحه کاغذ خالی و یک نوار کاست منتقل می کند.

کارتریج های پرینتر لیزری به جای جوهر با یک ماده پودر مانند به نام تونر کار می کنند. پودری است که روی کاغذ کشیده می شود و مدارک مورد نیاز با اسکن لیزری و الکتریسیته ساکن چاپ می شود.

قیمت خرید پرینتر لیزری بیشتر از پرینتر جوهر افشان همان مدل است. اما در عین حال هزینه نگهداری آنها کم و سرعت چاپ بالاست. بنابراین از نظر خرید مقرون به صرفه تر به نظر می رسند.


از چاپگر برای چه استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده می کنید؟ بسیاری از افراد چاپگرهای جوهرافشان را برای خرید انتخاب می کنند. اما مشکل اصلی این نوع چاپگر خشک شدن جوهر است.

اگر برای مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان خود استفاده نکنید، جوهر خشک می شود و کارتریج از کار می افتد. اگرچه پرینترهای لیزری گران تر هستند، اما به نظر می رسد انتخاب خوبی برای کسانی باشد که از چاپگر خود کم استفاده می کنند.

چاپگرهای لیزری مجهز به جوهر هستند. اگر برای مدت طولانی از چاپگر لیزری استفاده نکنید، جوهر برخلاف جوهر خشک نمی شود.

با این حال، آنچه مهم است استفاده شما از چاپگر و نیاز شماست. اگر نیاز به استفاده منظم از چاپگر یا چاپ تصاویر رنگی با وضوح بالا دارید، چاپگرهای جوهرافشان به خوبی کار می کنند. اگر شما هم از چاپگر استفاده می کنید، اما نیازی به چاپ رنگی ندارید، حتما یک چاپگر لیزری تک رنگ انتخاب کنید.


چاپگر تک رنگ چیست؟

حتماً نام چاپگرهای تک رنگ را بارها شنیده اید، بنابراین ممکن است از شما بپرسند که آیا نوع خاصی از چاپگرها هستند یا پرینترهای لیزری یا جوهرافشان محسوب می شوند؟

چاپگرهای تک رنگ پرینترهایی هستند که فقط سیاه و سفید چاپ می کنند. این چاپگر تنها به یک گرم جوهر سیاه نیاز دارد.

چاپگرهای تک رنگ در مدل های جوهرافشان و لیزری را می توانید از برندهای مختلف تهیه کنید.


چاپگر رنگی چیست؟

برخلاف چاپگرهای تک رنگ، چاپگرهای رنگی وجود دارند. این چاپگرها دارای تونر یا جوهر رنگی هستند و اغلب انتخاب خوبی برای چاپ عکس و گرافیک هستند. درست مانند یک چاپگر تک رنگ، می توانید این نوع چاپگر را در مدل های جوهرافشان و لیزری تهیه کنید.


تفاوت بین چاپگر جوهر افشان و لیزری

اگرچه چاپگرهای لیزری و جوهرافشان هر دو فرآیند چاپ را انجام می دهند. اما تفاوت هایی نیز دارند. با دانستن این تفاوت ها، کاربران با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب خواهند کرد. تفاوت ها به شرح زیر است.


فناوری چاپ در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اولین تفاوتی که در مورد این دو چاپگر می توان ذکر کرد، تکنولوژی عملکرد آنهاست. چاپگرهای جوهرافشان با استفاده از نازل های مخصوص جوهر را روی کاغذ اسپری می کنند. جوهر مایع از نازل های کوچک عبور می کند و متن یا تصاویر را چاپ می کند.

پرینترهای لیزری از تونر استفاده می کنند که نوعی پودر است. پودر تونر دارای ذرات بسیار ریز است. این ذرات به واحد می چسبند و در تماس غلتک ها با کاغذ حل می شوند.

نکته مهم: یکی از بزرگترین مشکلات پرینترهای جوهرافشان مربوط به فناوری جوهرافشان است. برخی معتقدند که جوهر روی کاغذ خیلی آهسته خشک می شود و مستعد آلودگی است.

اما چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای مانند HP و Canon به سیستم تنظیم جوهر مجهز هستند. در نتیجه از این مشکل جلوگیری می کنند.

علاوه بر این، کیفیت ساخت کاغذهای چاپگر مخصوص به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در نتیجه احتمال بازگشت جوهر به آنها کاهش یافته است.


وضوح چاپ در چاپگرهای لیزری و جوهر افشان

کیفیت چاپ نشان دهنده کیفیت چاپ است. این اندازه گیری بر حسب نقطه در اینچ محاسبه می شود. یعنی هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.



گواهی یا چاپ ریز

بسیاری از مردم بر این باورند که چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ رنگی و چاپگرهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید بهترین دقت چاپ را دارند.

شاید تا چند سال پیش این باور کاملاً درست بود، اما اکنون به لطف پیشرفت تکنولوژی، برند HP چاپگرهای لیزری شگفت انگیزی تولید کرده است، اگرچه لیزرها وضوح چاپی به اندازه پرینترهای جوهرافشان دارند.

بالاترین وضوح چاپ 1200 نقطه در اینچ در 1200 نقطه در اینچ است. بنابراین، هنگام خرید هر یک از این چاپگرها، به شماره وضوح چاپ توجه کنید.


سرعت چاپ در پرینترهای لیزری و رنگی

پرینتر لیزری: این نوع چاپگر مخصوص شرکت هایی طراحی شده است که نیاز به چاپ زیاد روزانه دارند. به همین دلیل سرعت چاپ آنها بسیار بالاست. سرعت چاپ این نوع چاپگر 15-100 صفحه در دقیقه است.

چاپگرهای جوهرافشان: پرینترهای جوهرافشان سرعت کمتری دارند و به دلیل هزینه پایین عموماً برای مصارف خانگی یا مجموعه های کوچک مناسب هستند. این نوع چاپگر 16 بار در دقیقه چاپ می کند.

قطعاً پرینترها دارای قطعات داخلی هستند که اگر بیش از حد معمول از آنها استفاده کنید می شکند. شرکت هایی که چاپگر تولید می کنند، تعداد کل عملیات ماهانه چاپگرهای خود را گزارش می دهند.

معمولا چاپگرهای اچ پی یا کانن، چه لیزری و چه جوهر افشان، توانایی چاپ حجم زیاد در ماه را دارند.

البته وجود کارتریج های باکیفیت و ظرفیت بالای آن ها نقش مهمی در حجم چاپ ماهانه دارد. پرینترهای جوهر افشان سنگین می توانند تا 1000 صفحه در ماه چاپ کنند.

کارتریج تونر معمولاً بزرگتر است. انتظار می رود چاپگر لیزری تقریباً 3000 صفحه در ماه را بدون نیاز به تونر جدید چاپ کند.

نکته مهم: به واحد رسانای نوری توجه کنید: علاوه بر تونر، واحد نوررسانا نیز بر حجم چاپ ماهانه تأثیر می گذارد. تونر و واحد درام از اقلام مصرفی هستند. در حالی که با چاپگرهای جوهر افشان فقط به یک کارتریج جوهر نیاز دارید، در پرینترهای لیزری به تونر و یک سیلندر تصویر نیاز دارید.

واحد درام پودر تونر را به کاغذ منتقل می کند. هر بار که کارتریج تونر را دوباره پر می کنید، بررسی کنید که آیا به یک واحد درام جدید نیاز دارید یا خیر. اگر از چاپگر لیزری خود به طور بهینه استفاده می کنید، ممکن است پس از 3 تا 4 بار شارژ کارتریج تونر، فقط به یک واحد درام نیاز داشته باشید.


مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته هر کدام از این پرینترها مزایا و معایبی دارند. هر یک از آنها برای برخی از کاربران موثر و برای برخی دیگر بسته به کاربردشان بی اثر است. البته، دانستن مزایا و معایب هرکدام، درک عمیق‌تری از نحوه کار آنها ارائه می‌کند. در زیر برخی از مزایا و معایب مهم این دو چاپگر را فهرست کرده ایم.


مزایای چاپگرهای جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان به گونه ای طراحی شده اند که کوچک و سبک بوده و برای استفاده در محیط های خانگی یا مشاغل کوچک مناسب باشند.

آنها اسناد و عکس های رنگی را با کیفیت بالا چاپ می کنند.

آنها ارزان تر از پرینترهای لیزری هستند.

قابلیت چاپ بر روی انواع کاغذ را دارند.

پر کردن مجدد جوهر هزینه های چاپ را کاهش می دهد.


معایب پرینترهای جوهر افشان

به طور کلی، جوهر، هزینه های نگهداری و ذخیره سازی بالا است.

عملکرد کندتر از پرینترهای لیزری است.

چرخه ماهانه کوتاهی دارد.

می توانیم جوهر برداریم و روی کاغذ پخش کنیم.

بدون جوهر نمی توانید راهرو را پر کنید.

از آنجایی که جوهر مایع است، اگر به طور منظم از چاپگر جوهر افشان خود استفاده نکنید، جوهر داخل کارتریج ها به مرور زمان خشک می شود.

مزایای پرینترهای لیزری

سرعت چاپ بسیار بالایی دارند.

قابلیت چاپ در سایزها و رزولوشن های مختلف را دارند.

چرخه کاری ماهانه بالایی دارند.

تونر ارزان تر از جوهر است.

بر خلاف جوهر، تونر خشک نمی شود و بادوام است.

هزینه تعمیر و نگهداری معقول است.

معایب پرینتر لیزری

من در چاپ تصاویر پیچیده و تصاویر رنگی مشکل دارم.

در مقایسه با چاپگرهای جوهرافشان، بزرگتر و سنگین تر است.

به انواع کاغذ حساس است و بر خلاف چاپگرهای جوهرافشان قادر به چاپ روی هیچ کاغذی نیستند.

هزینه خرید اولیه بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است.


نتیجه

اینکه کدام چاپگر را برای خرید و استفاده انتخاب می کنید کاملاً به استفاده شما بستگی دارد، به عنوان مثال، چند بار از چاپگر استفاده می کنید، چقدر حاضرید برای آن هزینه کنید و برای چه چیزی از آن استفاده می کنید. اما قبل از انتخاب، هزینه های نگهداری و تعمیر، قیمت روز چاپگر و برند آن را بررسی کرده و چاپگر مورد نظر را با توجه به خواسته و نیاز خود انتخاب کنید. این نکات می تواند برای شما بسیار مفید باشد و به شما در انتخاب بهتر کمک کند

برای انتخاب پرینتر مورد نیاز خود می توانید به لینک زیر مراجعه کرده و یا از طریق تلفن و واتساپ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

رفرنس مقاله: https://avafarhang.com/