آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

آنلاینر

مرکز ارائه محتوای آنلاین

نرخ پرش سایت رو چه جوری حساب کنیم؟

برای اینکه نرخ پرش یا نرخ خروج که به انگلیسی در دیجیتال مارکتینگ Bounce Rate گفته می شه رو بهتر درک کنین یه مثال می‌زنیم. فرض کنید تو یه خیابون بسیار شلوغ یه فروشگاه فیزیکی دارین. برخی از مردم همونجا پشت در، ویترین مغازه رو نگاه می‌کنن و بدون اینکه وارد مغازه بشن از اونجا عبور می‌کنن و میرن. در این هنگام این سوال پیش میاد که چه عاملی باعث رفتن مشتری از جلوی در مغازه شده و در واقع چه کار کنیم که مشتری وارد مغازه ما بشه و با ما تعامل داشته باشه. اصلا چرا باید مشتری با ما تعامل برقرار نکنه؟ تمام این موارد رو در این مطلب از سایت نشونت بررسی می‌کنیم.

نرخ پرش چیست؟

احتمالاً بر اساس مثال قبلی، مفهوم نرخ پرش رو متوجه شده باشین. بله درست حدس زدین، نرخ برش یا بانس ریت، درصد بازدید کننده هایی هست که وارد سایت شما میشن ولی یا بلافاصله خارج میشن و یا اینکه پس از مدتی، بدون مشاهده صفحات دیگه، سایت شما رو ترک میکنن.

کاهش بانس ریت و نرخ پرش

شما عزیزان باید بدونید که کاهش نرخ پرش خیلی اهمیت داره‌. در واقع اینکه چقدر مخاطب‌های شما تبدیل به اهداف شما میشن مهمه، نه اینکه چقدر بازدید کننده دارین. تو همون مثال قبلی، اینکه مشتری بیاد تو مغازه از ما سوال کنه اجناس رو بررسی کنه و خرید کنه به نفع ما هست. ولی تعداد مشتری‌هایی که از جلوی مغازه بدون تعامل با ما رد میشن و میرن، مارو به اهدافمون نزدیک نمیکنن. نرخ پرش تک تک صفحات بر نرخ پرش کلی وب سایت تاثیر میذاره.

نرخ پرش سایت رو چه جوری حساب کنیم؟

حال شاید این سوال براتون ایجاد شده که نرخ پرش وب سایت رو چه جوری حساب کنیم؟ شما باید تعداد بازدید یه صفحه بدون ایجاد تعامل و یا درخواست دیگری رو بر تعداد کل بازدیدهای سایت تقسیم کنید، در این صورت نرخ پرش به دست میاد.

آیا نرخ پرش همیشه بده؟

در همین ابتدا به شما همراهان گرامی سایت نشونت بگوییم که نرخ پرش همیشه هم بد نیست. گاهی به این معناست که محتوا از هر نظر کامل بوده و کاربر تمام اطلاعات مورد نیازش رو دریافت کرده، بنابراین از اون صفحه پرش میکنه. برای این که بفهمیم نرخ پرش کجا بده و جای نگرانی داره، باید به دو معیار دیگه به نام Time Spent on Page و Average Session Duration در گوگل آنالیتیکس توجه کنیم.

البته از تست تجربه کاربری و تست A/B هم برای بررسی اینکه نرخ پرش یا بانس ریت مشکل خاصی تلقی میشه یا خیر نیز میتونین استفاده کنین. همانطور که گفتیم برای بررسی کیفیت محتوا علاوه بر نرخ پرش، فاکتورهای دیگه‌ای مانند زمان متوسط حضور کاربر در یه صفحه از سایت و یا اینکه آیا مخاطب تا انتهای صفحه رو مطالعه کرده یا خیر نیز دخیل هستن، اما اگر ماندگاری کاربر در سایت برای شما مهمه، نرخ پرش میتونه معیار خوبی باشه، اگر این عدد بالا باشه شما متوجه میشین که محتوای شما کارایی چندانی برای مخاطب نداره. در واقع با توجه به این معیار تصمیم می‌گیریم که کدوم صفحات نیاز به بهینه سازی بیشتری دارن و باید بهشون بیشتر توجه کنیم.

https://neshoonet.ir/bounce-rate/